DR1 og TV 2 deler i porten

DR1 har for alvor vundet fredagsunderholdningen tilbage. TV 2 dominerer hverdagene.
MediaWatch

Det siger media researcher Michael Jensen fra Mediaedge:cia til MediaWatch.

Alligevel havde TV 2 i sidste uge en share på 33,3 i målgruppen 21-50 sammenlignet med DR1's share på 26,2. Det er et fald for DR1 på ca. fire procentpoint sammenlignet med uge 1.

"DR1's topprogrammer har succes. Det er i resten af tv-fladen, at DR1 taber" siger Michael Jensen.

DR1's forbrugersatsning 'Guld og Grønne Skove' fik dog 854.000 seere og en share på 42 procent. Det overstiger det gennemsnitlige seertal fra efteråret i samme timeslot, hvor DR1 sendte programmer som Sporløs og Hammerslag.

"TV 2 har succes med mange forskellige programgenrer fra 'Anna Pihl' til underholdningsprogrammer og et forbrugerprogram som 'Basta'. Også TV 2 Dok.: Pirater om bord, fik mange seere," siger Michael Jensen, og tilføjer, at nyheds- og aktualitetsprogrammerne klarer sig godt på TV 2.

Dermed dominerer TV 2 i uge to primetime på hverdage.

DR1's generelle styrke på lørdagsunderholdningen er svær at vurdere, idet DR1 må basere sig på diverse enkeltstående underholdningsprogrammer, og ikke laver fast egenproduceret underholdning i primetime om lørdagen.

Ved lørdagens visning af Melodi Grand Prix medførte det et seertal på 989.000 med en share på 52 procent, hvilket er en smule mindre end seertallet til semifinalen 2007, hvor ca. 1,1 mio. seere så med.

Såvel Sommer som X Factor har oplevet stigende seertal siden lanceringen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også