Danske film markedsføres for svagt

Der er flere årsager til, at danske film ikke tjener penge - også en svag markedsføringsindsats.
MediaWatch
Der er flere årsager til, at danske film ikke tjener penge - også en svag markedsføringsindsats.

Den danske filmbranche mister hvert år millioner af kroner, fordi filmproducenter sløser med markedsføringen.

Biograferne står ofte uden trailers, plakater og andet reklamemateriale indtil tre uger før de danske films premiere. Til sammenligning er de konkurrerende Hollywood film ude med deres promotion allerede et halvt års tid, før filmen rammer det store lærred.

Formand for Danske Biografer anslår, at hvis producenterne ændrede procedurer omkring markedsføringen, så ville det udmunde i en ekstraindtægt på 300.000 billetter årligt, hvilket svarer til godt 10 procent af omsætningen herhjemme på danske film.

Hans medlemmer så gerne, at de havde materialet mindst tre måneder forinden, og siger til Jyllands-Posten, at selskaber der producerer for offentlige tilskud, er langsommere til at få afleveret materialet, end de der producerer for en høj andel af privat indskudte kroner.

Kritikken kommer samtidig med, at filmproducenterne klager over, at billetsalget for danske film er i krise.

Filmproducent Regner Graasten har tidligere langet ud efter sine kolleger for at være for sløsede med markedsføringen.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også