Danske film markedsføres for svagt
Den danske filmbranche mister hvert år millioner af kroner, fordi filmproducenter sløser med markedsføringen.
Biograferne står ofte uden trailers, plakater og andet reklamemateriale indtil tre uger før de danske films premiere. Til sammenligning er de konkurrerende Hollywood film ude med deres promotion allerede et halvt års tid, før filmen rammer det store lærred.
Formand for Danske Biografer anslår, at hvis producenterne ændrede procedurer omkring markedsføringen, så ville det udmunde i en ekstraindtægt på 300.000 billetter årligt, hvilket svarer til godt 10 procent af omsætningen herhjemme på danske film.
Hans medlemmer så gerne, at de havde materialet mindst tre måneder forinden, og siger til Jyllands-Posten, at selskaber der producerer for offentlige tilskud, er langsommere til at få afleveret materialet, end de der producerer for en høj andel af privat indskudte kroner.
Kritikken kommer samtidig med, at filmproducenterne klager over, at billetsalget for danske film er i krise.
Filmproducent Regner Graasten har tidligere langet ud efter sine kolleger for at være for sløsede med markedsføringen.