Internet-tv får ikke hovedrolle i tv-krigen

Branche strides om, hvad der bliver vigtigste afløser til den daglige tv-sening - tv via bredbånd eller tv sendt på internettet.
Per Fanefjord Laursen
Branche strides om, hvad der bliver vigtigste afløser til den daglige tv-sening - tv via bredbånd eller tv sendt på internettet.

"Web-tv er ikke afløseren for broderparten af den almindelige daglige tv-sening i gennemsnitlige danske familier," mener Niels Jørgen N. Skov, der er direktør for IP TV udbyderen, Fast TV.

"Internet-tv er et spændende, men andet parallelt spor på tv-distributionsmarkedet. Det er en anden modtagesituation og helt andet indhold. Det er ikke alternativet til broadcast tv, og det er i en teknisk kvalitet, der er langt dårligere, end det vi gerne vil nyde på den dyre fladskærm i stuen," siger Niels Jørgen N. Skov, der ikke er i tvivl om, at DTT bliver næste førende distribution i en overgangsperiode.

Web-tv er således heller ikke en reel trussel for gatekeepers muligheder for at tiltrække kunder til DTT.

"Det er en misforståelse, man møder i pressen og hos bureauer, at tv på internettet - f. eks Joost og Babelgum - truer tv selskaberne. Mange synes forelsket i tanken om, at internettet vinder frem. Og udviklingen af nettet har jo også været imponerende. Sagen er, at nettet har et kapacitetsproblem, hvis alle vil se tv den vej, for slet ikke at tale om HDTV."

Han erkender gerne, at hele internettets indhold af sociale sites m.m. gør krav på den tid, som er til rådighed til underholdning, og det kan presse tv. Men presset kommer ikke fra almindeligt tv-indhold på nettet, vurderer han.

Internettet er et ekstra tilbud til det gængse tv-forbrug for en del af befolkningen, hvor der kan ses videoklip og mange andre tilbud, lyder Fast TV-direktørens fortolkning.


Msn.dks Executive Producer Kasper Tøstesen er ikke enig.

"Vi kommer meget snart til at se web-tv i HD kvalitet, og der vil komme flere og flere settop-bokse, som kører web-tv. Hvis udbuddet på IP TV er begrænset til 60 kanaler, er der reelt set ikke tale om andet fremskridt end billedkvalitet, og det som set top bokse allerede kan i dag."

Han er sikker på, at den platform og teknologi, som bliver dominerende på sigt, er den der kan leve op til de krav, som den unge og trendsettende generation sætter. Det betyder ubegrænset udvalg, hvor geografiske grænser er irrelevante, on demand, så man kan se programmerne, når man vil og ikke mindst, hvor man vil, altså på tværs af tv, internet, mobil.

Kasper Tøstesen kan godt forestille sig, at IP TV vil få en pæn udbredelse på den korte bane, men han tror ikke, at fremtiden ligger dér.

"IP TV er ikke det, som gatekeeper på længere sigt skal være bekymret for. Den største udfordring for dem bliver, at internettet er et medie, der ikke kan kontrolleres og desuden er en meget billig og let tilgængelig distributionsplatform for producenterne."

Der er knap 60.000 husstande, der i dag kan få adgang til IP TV. Man venter, at antallet af husstande, der kan vælge IP TV, f.eks fra Fast TV, stiger til 40-50 procent af husstandene i løbet af fem-seks år.

Målet for Fast TV er at vinde flere kunder og etablere en sund forretning på abonnementsindtægter om 2-3 år. Planerne for Fast TV er ikke at være størst på tv, men at være den foretrukne leverandør af Triple Play - tv, telefoni og internet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også