TV 2 Sport færdig uden live SAS Liga

Nyt SAS Liga-udbud er guld for sporten, men rummer stor usikkerhed og risiko for tv-selskaberne, vurderer Morten Stig.
Per Fanefjord Laursen

Nyt SAS Liga-udbud er guld for sporten, men rummer stor usikkerhed og risiko for tv-selskaberne, vurderer Morten Stig.


Den samlede pris for al SAS Liga fodbold, 2009-2013, stiger formentlig med 50 procent, mener den mangeårige TV 2 sportschef Morten Stig Christensen.


Fodbold som medieindhold er nemlig vigtigere end nogen sinde, og der har meldt sig flere bydere, påpeger han over for MediaWatch.


Han forudser, at det nye udbudsforløb bliver en stor gevinst for dansk fodbold.

"Det er svært at forudse, hvorledes prisdannelsen vil forløbe, når der er mange flere bydere end før, og mange pakker, men det bliver helt sikkert de pakker med direkte kampe, der er de afgørende og vil drive prisen op," siger han.

Det faktum at DR og Telenor har sluttet sig til byderkredsen, trækker også prisen i vejret, siger han.

"Eneste risiko for fodbolden, jeg kan se, er, hvis rettighederne spredes over mange kanaler, at det kan svække brandet," siger den tidligere sportschef, der nu er direktør i Dansk Håndboldforbund.


Samme spredning af brandværdi kan også blive et problem for tv-selskaberne.

Der er der al mulig grund til at ligge vågen om natten hos de fem tv-selskaber, der har budt sig til.

"TV 2s hovedkanal kommer ikke nærheden af direkte kampe. Det har man ikke økonomi til," siger Morten Stig.
"Derfor er det helt afgørende for TV 2, at TV 2 Sport får live SAS Liga kampe, ellers forsvinder hele grundlaget for projektet, der jo udelukkende bygger på, at man kan få en høj abonnementspris."

Morten Stig mener således, at hele Per Mikael Jensens projekt kan vakle, hvis ikke TV 2 Sport står tilbage med væsentlige SAS Liga rettigheder.

Morten Stig bedømmer, at Viasat er knap så sårbar som TV 2 Sport. Han tror godt, Viasat kan klare sig uden fodbold.
"Men jeg forstår godt, at Viasat lægger et selvstændigt bud, for TV3+s prissætning er jo også bundet op på SAS liga kampe."

Morten Stig Christensen havde selv et rent TV 2/sportskanal-projekt klar, da han var sportschef for TV 2, men TDC Kabel TV sagde nej tak og ville hellere have en nyhedskanal fra TV 2.

Senere sagde TDC noget tøvende ja tak til Per Mikael Jensens projekt, TV 2 Sport A/S, der er lanceret af TV 2 og MTG.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også