TV 3 er efterårets vinder

I bakspejlet har TV 3 været efterårets vinder af tv-fladen set med kommercielle briller.
Tine Brødegaard Hansen
I bakspejlet har TV 3 været efterårets vinder af tv-fladen set med kommercielle briller. Det mener Michael Jensen fra mediebureauet Mediaedge:cia.

Blandt de programmer, der har sikret TV 3 en stigende share, nævner Michael Jensen 'Robinson Ekspeditionen'. I nogle målgrupper har TV 3 formået at fordoble seertilslutningen i forhold til sidste år.

Programmet, der ellers har været for nedadgående, er hittet hos seerne igen. Det skyldes ifølge Michael Jensen, at castingen til årets 'Robinson' har været god. Deltagerne består blandt andre af tidligere 'Robinson'-deltagere samt deltagere fra 'Paradise Hotel'.

En af de øvrige årsager til at TV 3 har klaret sig hæderligt i efterårssæsonen hedder '2900 Happiness'.

TV 3 lever dermed op til sin altid stærke satsning på efterårs-sæsonen.

TV 3+ går tilbage, men samlet set trækker TV 3 Viasat op til et plus. Det sker på trods af, at Viasat har mistet kanalen Viasat Sport 1.

Der er god grund til, at mediebureauerne bruger juletiden til at se tilbage på de forgangne måneder. Efterårssæsonen fra oktober måned er præget af højt tv-forbrug grundet den mørke tids indtog samt stigende privatforbrug i takt med at julemåneden nærmer sig.

Det gør perioden interessant for annoncører og dermed også for de kommercielle tv-kanaler, der typisk forpligter sig til at levere høje seer-ratings til annoncørerne.

Tv-kanalernes hårde kampe om sharepoint, holder derfor en uofficiel pause efter jul, idet de store seer-satsninger som regel udskydes til foråret og efteråret, hvor annoncørerne igen har interesse i at være massivt til stede på de hel- eller halvkommercieller tv-kanaler.

Det kan få konsekvenser for seerloyaliteten, men logikken hos tv-stationerne må være, at med de rette programlanceringer kan seerne vindes tilbage.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også