Oscar-akademiet skærper regler for biografvisning for streamingtjenester

Hvis Netflix eller Apple TV+ vil have mulighed for at vinde Oscar-statuetten for ’bedste film’, skal deres film fra 2024 gå i flere biografer.
Ted Sarandos, Netflix' adm. direktør, skal distribuere selskabets filmproduktioner i flere biografer, hvis han vil tilbage på den røde løber til Oscar-uddelingen efter 2024.
Ted Sarandos, Netflix' adm. direktør, skal distribuere selskabets filmproduktioner i flere biografer, hvis han vil tilbage på den røde løber til Oscar-uddelingen efter 2024.

Oscarakademiet, der uddeler de prestigefyldte filmpriser, sætter nu nye regler for, hvordan en film kan kvalificere sig til at vinde hovedprisen for ’bedste film’ med henblik på at øge biografdistributionen af streamingfilm. Det skriver Berlingske.

Konkret vil det fra 2024 være påkrævet, at en film skal have udbredt biografvisning i mindst syv dage i minimum ti af USA’s 50 største markeder. To af de ti markeder kan erstattes af en bred international distribution. Hidtil har minimumskravene været, at en film skulle vises i én biograf i en uge i en af USA’s seks mest folkerige byer.

De nye regler er et direkte opgør med streamingtjenesters praksis med udelukkende at udgive egne film på egne streamingplatforme eller med meget begrænsede såkaldte biografvinduer - altså perioden, hvor biografer eksklusivt viser film. 

Debatten om biografvinduet i streamingæraen blussede for alvor op under coronapandemien og nedlukningerne til følge. Her vakte det kritik fra biografer, der i forvejen var ramt af nedlukninger, at streamingtjenester som HBO Max udgav storfilm simultant på streaming og i biografen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår