Oscar-akademiet skærper regler for biografvisning for streamingtjenester
Oscarakademiet, der uddeler de prestigefyldte filmpriser, sætter nu nye regler for, hvordan en film kan kvalificere sig til at vinde hovedprisen for ’bedste film’ med henblik på at øge biografdistributionen af streamingfilm. Det skriver Berlingske.
Konkret vil det fra 2024 være påkrævet, at en film skal have udbredt biografvisning i mindst syv dage i minimum ti af USA’s 50 største markeder. To af de ti markeder kan erstattes af en bred international distribution. Hidtil har minimumskravene været, at en film skulle vises i én biograf i en uge i en af USA’s seks mest folkerige byer.
De nye regler er et direkte opgør med streamingtjenesters praksis med udelukkende at udgive egne film på egne streamingplatforme eller med meget begrænsede såkaldte biografvinduer - altså perioden, hvor biografer eksklusivt viser film.
Debatten om biografvinduet i streamingæraen blussede for alvor op under coronapandemien og nedlukningerne til følge. Her vakte det kritik fra biografer, der i forvejen var ramt af nedlukninger, at streamingtjenester som HBO Max udgav storfilm simultant på streaming og i biografen.