Spilbranchen dropper kendisser i reklamer

Der vil i fremtiden ikke figurere kendisser i reklamer for forskellige spiludbydere, lyder det fra spilbranchen, der skal nedbringe antallet af spilafhængige.
Den tidligere landsholdsspiller Brian Laudrup har bl.a. reklameret for bettingselskabet Unibet. | Foto: Peter Cziborra/Reuters/Ritzau Scanpix
Den tidligere landsholdsspiller Brian Laudrup har bl.a. reklameret for bettingselskabet Unibet. | Foto: Peter Cziborra/Reuters/Ritzau Scanpix

Efter en rapport fra Spillemyndigheden viser, at knap 11 pct. af befolkning har spilproblemer, melder Spillebranchen, der repræsenterer bl.a. Danske Spil, Bet365 og Unibet, at de iværksætter en række tiltag i forlængelse af branchens adfærdskodeks for at nedbringe antallet af afhængige. Det skriver Finans.

Tre af fire tiltag drejer sig om reklamer, hvor et af dem er, at branchen vil stoppe med at bruge kendisser som reklamesøjle. Derudover må der ikke optræde unge under 25 år samt bruges animations- og tegneseriefigurer i spilreklamer for at undgå appel til børn.

”Kendisser kan virke stærkt på især unge og påvirke deres spiladfærd negativt, så fremover vil vi undgå at bruge kendisser til at promovere spilprodukterne,” udtaler Morten Rønde.

Blandt kendte personer, der har ageret frontperson for spiludbydere, er den tidligere fodboldspiller og -kommentator Brian Laudrup, der har haft en samarbede med bettingselskabet Unibet. Det stoppede ved udgangen af 2020 - netop på grund af kritik af brugen af kendte personer til at lokke folk ind i spilmiljøet, samtidig med at han fungerede som kommentator hos DIscovery Networks.

Brian Laudrup er snart fortid i Unibet-reklamer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også