MediaWatch

Dansk satellitchef vil ikke af egen drift lukke russiske propagandakanaler

Eva Berneke og franske Eutelsat har fået beskeden, at de skal følge myndighedernes anbefalinger, når det handler om russisk propaganda.

Foto: KMD/PR

Det franske satellitudbyder Eutelsat vil ikke af egen drift udelukke russiske propagandakanaler fra dets netværk, oplyser Eva Berneke, der siden årsskiftet har været topfigur i virksomheden.

”Jeg har vendt det med min bestyrelse. Jeg har faktisk spurgt den franske stat, som ejer næsten 20 procent gennem en slags ATP. De siger: ”Vi vil gerne have, at I følger myndighedernes anbefaling.” Det er jo et skønt svar og et meget klart svar,” siger Eva Berneke til Techmediet Radar.

Eutelsat er en af verdens førende satellitoperatører, og omkring 7000 tv-kanaler kører via virksomhedens systemer. Eutelsat har omkring 1200 ansatte i 50 lande og har hovedsæde i Paris. Ifølge Eva Berneke udgør Rusland seks-syv procent af Eutelsats samlede omsætning.

Eva Berneke har tidligere i sin karriere været direktør i TDC og adm. direktør i IT-virksomheden KMD. Hun skiftede ved årsskiftet til stillingen som adm. direktør i Eutelsat.

Mere fra MediaWatch

Øgede krav til søgemaskiner trådt i kraft

Markedsføringsloven er blevet revideret. ”Ændringerne af markedsføringsreglerne vil blandt andet gøre det lettere for forbrugerne at navigere på de digitale markeder,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs