Top 20: Seere søgte mod tv i lyset af russisk invasion
![Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13780840.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20220225-192752-L-1920x1079we.jpg)
649.000 danskere så med, da landets politikere søndag aften diskuterede og stemte om, hvad Danmarks respons på den russiske invasion af Ukraine skal være. Dermed var TV 2's live-transmission fra Fællessalen på Christiansborg det næstmest sete flow-tv-program i uge 8.
Det fremgår af analysebureauet Nielsens ugentlige tv-måling.
Det kan være en del af forklaringen på, at DR's søndagsserie "Borgen - Riget, Magten og Æren" endnu en gang tabte flow-tv-seere og gik fra anden - til fjerdepladsen i forhold til uge 7. I uge 8 fulgte 608.000 med i det politiske drama - et fald på godt 70.000 i forhold til forrige uge, hvor seertallet faldt med omkring 100.000.
Fredag aften på TV 2 var dedikeret til X Factor, som trak marginalt færre seere end søndagens politiske stormøde, konkret 647.000. Det var dog en stigning sammenlignet med forrige uge, hvor 631.000 så med på flow-sendingen.
Lørdag sendte DR børnenes Melodi Grand Prix, MGP, som i år kun trak 519.000 seere. Det er en markant nedgang i forhold til sidste år, hvor 862.000 så med på MGP, mens godt en mio. så X Factor.
Nielsens tal dækker imidlertid kun flow-tv-seere og inkluderer altså ikke tal for fx forpremierer eller anden sening på streamingplatforme.
Nielsen registrerer også de ugentlige streamingtal, og i uge syv lå Netflix igen i top med en daglig seertid på 12 minutter og en ugentlig seertid på 86 minutter. Det er et fald i forhold til uge seks, hvor tallene var henholdsvis 15 og 103 minutter.
DRTV følger efter Netflix med 11 daglige og 76 ugentlige minutters streaming i gennemsnit. TV 2 Play ligger umiddelbart bag statsradiofoniens platform med 11 minutters daglig seertid og 75 minutter for ugen.
Relaterede artikler
Top 20: Flest seere tjekkede ind på "Badehotellet"
For abonnenter