Tv-status: Fald i seertal viser kommercielle kanalers kurs mod streaming
![Foto: Francois Mori/AP/Ritzau Scanpix // PR/Nent Group // Janus Nielsen/PR/Discovery (sammensat af MediaWatch)](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13631041.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7j8hnbcd1q8tse6kia7.jpg)
Danskerne har over en bred kam set 10 minutter mindre traditionelt flow-tv om dagen i 2021. Samtidig er andelen af den traditionelle tv-sening, der foregår på kommercielle kanaler, der ikke er ejet af staten, blevet mindre. Det viser tal fra Kantar Gallup, der opgør det forgangne års tv-sening.
I den kommercielle målgruppe på 19-50 år faldt de fem kommercielle broadcasteres samlede andel fra 26,2 pct. i 2020 til knap 24 sidste år – et tab på 2,2 procentpoint. Udviklingen er mindre dramatisk end i 2020, hvor Discovery Networks blev hældt ud af Yousees tv-pakker og mistede halvdelen af sit seergrundlag på flow-tv, som trak den samlede andel ned.
Faldet er fortsat for Discovery Networks’ kanalers andel af det kommercielle marked, hvor den amerikanske broadcaster tabte 0,8 procentpoint og endte på 5,5 pct. i 2021.
Discovery har dog strategisk omstillet sig mod streaming og lancerede kort efter nytår platformen Discovery+, som ifølge tal fra en Wilke-undersøgelse lavet for Copenhagen Futuretv har en abonnent i næsten hver tiende danske husstand.
Nent, der ejer TV3-kanalerne, har også streaming som overskrift for den langsigtede strategi, og er i gang med en større international udrulning af streamingtjenesten Viaplay. Selvom Nent mistede seere sidste år, fastholdt broadcasteren sin overordnede førerposition i det danske flow-landskab med en kommerciel andel på 14 pct. i 2021 – et fald på 0,69 procentpoint.
Disney taber halvdelen af sin andel
Retter man blikket mod den bredere befolkning på tre år og opefter er billedet af 2021 i grove træk det samme. Én forskel er dog, at Discovery her gik marginalt frem og kom tærsklen på fem pct. af danskernes tv-forbrug et museskridt nærmere.
Den største relative ændring kan dog spores hos Disney, som fik halveret sin del af den samlede danske tv-sening og endte 2021 med 0,27 pct.
Det skal dog ses i lyset af, at Disney fokuserer på streamingplatformen Disney+, der blevet rullet ud i efteråret 2020 og siden, som de andre tv-aktører, har fokuseret kræfterne om lancering af nyt indhold til og markedsføring af streamingtjenesten.
Disney+ har med kombinationen af populære indholdsbrands og enorme investeringer i en løbende opdatering af serie- og filmkataloget fået hurtigt fat i forbrugerne, og 25 pct. af danske husstande abonnerer på tjenesten ifølge Wilke-undersøgelsen fra maj. Dermed er den lige i hælende på Viaplay, der med 28 pct. er landets tredjestørste streamingspiller, når man ikke medregner DRtv.
Ungdomskanal i fremgang skifter hænder
En af de hyppigst nævnte tendenser omkring tv-markedet er, at de unge seere for længst er rykket i hobetal væk fra flow og mod streaming. I den kommercielle målgruppe fik den digitale kanal Xee, hvis indhold mestendels er rette mod unge voksne, en smule bedre fat i 2021, hvor dens seerandel steg med 0,048 procentpoint til 1,929 pct. Det skete i et 2021, hvor TV 2 Zulu tabte en bid af sine seere i målgruppen.
Nent råder ikke overraskende over størstedelen af de kommercielt ejede kanaler, der havde flest seere sidste år, og den dominans vil formentlig fortsætte i 2022. Den nordiske broadcaster overtog ved udgangen af det forgangne år Xee, som skifter navn til See og bliver drevet i partnerskab med tv-distributøren Yousee.
Disney-ejede Fox, som var Yousees partner på Xee, vil dermed tabe langt størstedelen af sin danske seerandel. At få en flow-kanal mindre i porteføljen falder på linje med Disneys centralisering af kræfterne omkring Disney+.
Relaterede artikler
Briternes forbrug af hjemmeunderholdning når nye højder
For abonnenter