MediaWatch

Tv-status: Fald i seertal viser kommercielle kanalers kurs mod streaming

Med enkelte undtagelser faldt de kommercielle broadcasteres andel af den danske tv-sening i 2021. Tv-stationerne uden statsligt ejerskab tegnede sig for under en fjerdedel af den kommercielle målgruppe.

Foto: Francois Mori/AP/Ritzau Scanpix // PR/Nent Group // Janus Nielsen/PR/Discovery (sammensat af MediaWatch)

Danskerne har over en bred kam set 10 minutter mindre traditionelt flow-tv om dagen i 2021. Samtidig er andelen af den traditionelle tv-sening, der foregår på kommercielle kanaler, der ikke er ejet af staten, blevet mindre. Det viser tal fra Kantar Gallup, der opgør det forgangne års tv-sening.

I den kommercielle målgruppe på 19-50 år faldt de fem kommercielle broadcasteres samlede andel fra 26,171 pct. i 2020 til 23,987 sidste år – et tab på 2,184 procentpoint. Udviklingen er mindre dramatisk end i 2020, hvor Discovery Networks blev hældt ud af Yousees tv-pakker og mistede halvdelen af sit seergrundlag på flow-tv, som trak den samlede andel ned.

Faldet er fortsat for Discovery Networks’ kanalers andel af det kommercielle marked, hvor den amerikanske broadcaster tabte 0,81 procentpoint og endte på 5,488 pct. i 2021.

Discovery har dog strategisk omstillet sig mod streaming og lancerede kort efter nytår platformen Discovery+, som ifølge tal fra en Wilke-undersøgelse lavet for Copenhagen Futuretv har en abonnent i næsten hver tiende danske husstand.

Nent, der ejer TV3-kanalerne, har også streaming som overskrift for den langsigtede strategi, og er i gang med en større international udrulning af streamingtjenesten Viaplay. Selvom Nent mistede seere sidste år, fastholdt broadcasteren sin overordnede førerposition i det danske flow-landskab med en kommerciel andel på 14,024 pct. i 2021 – et fald på 0,69 procentpoint.

Disney taber halvdelen af sin andel

Retter man blikket mod den bredere befolkning på tre år og opefter er billedet af 2021 i grove træk det samme. Én forskel er dog, at Discovery her gik marginalt frem og kom tærsklen på fem pct. af danskernes tv-forbrug et museskridt nærmere.

Den største relative ændring kan dog spores hos Disney, som fik halveret sin del af den samlede danske tv-sening og endte 2021 med 0,273 pct.

Det skal dog ses i lyset af, at Disney fokuserer på streamingplatformen Disney+, der blevet rullet ud i efteråret 2020 og siden, som de andre tv-aktører, har fokuseret kræfterne om lancering af nyt indhold til og markedsføring af streamingtjenesten.

Disney+ har med kombinationen af populære indholdsbrands og enorme investeringer i en løbende opdatering af serie- og filmkataloget fået hurtigt fat i forbrugerne, og 25 pct. af danske husstande abonnerer på tjenesten ifølge Wilke-undersøgelsen fra maj. Dermed er den lige i hælende på Viaplay, der med 28 pct. er landets tredjestørste streamingspiller, når man ikke medregner DRtv.

Ungdomskanal i fremgang skifter hænder

En af de hyppigst nævnte tendenser omkring tv-markedet er, at de unge seere for længst er rykket i hobetal væk fra flow og mod streaming. I den kommercielle målgruppe fik den digitale kanal Xee, hvis indhold mestendels er rette mod unge voksne, en smule bedre fat i 2021, hvor dens seerandel steg med 0,048 procentpoint til 1,929 pct. Det skete i et 2021, hvor TV 2 Zulu tabte en bid af sine seere i målgruppen.

Nent råder ikke overraskende over størstedelen af de kommercielt ejede kanaler, der havde flest seere sidste år, og den dominans vil formentlig fortsætte i 2022. Den nordiske broadcaster overtog ved udgangen af det forgangne år Xee, som skifter navn til See og bliver drevet i partnerskab med tv-distributøren Yousee.

Disney-ejede Fox, som var Yousees partner på Xee, vil dermed tabe langt størstedelen af sin danske seerandel. At få en flow-kanal mindre i porteføljen falder på linje med Disneys centralisering af kræfterne omkring Disney+.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Medieklummen: Slip data fri på redaktionen

Ny rapport dokumenterer de positive effekter ved at demokratisere adgangen til data på nyhedsredaktionen. Men desværre hersker der stadig udpræget data-skepsis blandt danske journalister, skriver fellow ved SDU Malte Jørstad i ugens Medieklumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs