Novo Nordisk Fonden og TV2 afviser skjult reklame i julekalender

Selvom Novo Nordisk Fonden har sponsoreret årets julekalender for børn på TV2, 'Kometernes Jul', hvor en insulinpen skal redde hovedpersonens liv, så afviser begge selskaber, at der er tale om skjult produktplacering. (Rettet)
I TV2's julekalender, der er sponsoreret af Novo Nordisk Fonden, har den 12-årige hovedperson Mie ikke nok insulin med på den mystiske planet 9, og hun skal derfor have teleporteret en insulinpen op på planeten for at redde hendes liv. | Foto: Christian Geisnæs
I TV2's julekalender, der er sponsoreret af Novo Nordisk Fonden, har den 12-årige hovedperson Mie ikke nok insulin med på den mystiske planet 9, og hun skal derfor have teleporteret en insulinpen op på planeten for at redde hendes liv. | Foto: Christian Geisnæs

(Rettet 10. december: Det fremgik tidligere på baggrund af Informations artikel, at ansøgningen til Novo Nordisk Fonden om midler til TV2's julekalender kom fra TV2. TV-stationen oplyser, at ansøgningen kom fra Niels Bohr Institutet)

I Danmark er det ulovligt, hvis selskaber betaler for at få et produkt placeret i en tv-produktion, men selvom Novo Nordisk Fonden har sponsoreret TV2's julekalender 'Kometernes Jul', der samtidig handler om, at seriens 12-årige hovedperson kan dø, hvis ikke hun får fat i en liv-givende insulinpen, så afviser både Novo Nordisk Fonden og TV2, at der er tale om skjult reklame.

Det skriver Dagbladet Information, hvor manuskriptforfatteren, Jenny Lund Madsen, afviser, at Novo Nordisk Fonden har haft indflydelse på handlingen i julekalenderen.

"Jeg har haft nul indholdsmæssig kontakt med Novo Nordisk Fonden i forhold til, hvad der skulle ske i julekalenderen, så de har slet ikke haft indflydelse," fastslår Jenny Lund Madsen.

Det bekræfter Berith Bjørnholm, der er senior vice president i Novo Nordisk Fonden, som modtog en ansøgning for omkring to år siden, hvor det kun blev oplyst, at julekalenderen skulle handle om naturvidenskab. 

Jenny Lund Madsen fortæller, at hun som manuskriptforfatter i løbet af processen faktisk var bange for at vælge netop insulin som en bærende kraft i historien, når nu Novo Nordisk Fonden var sponsor, da det kunne give mistanke om skjult produktplacering, men hun holdt alligevel fast i ideen, fordi "det er et fedt plot".

TV 2 nyproducerer to julekalendere i streg - for første gang i over 20 år

Debat: Hvorfor er nyhedsmedier så afvisende over for virksomheders budskaber? 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også