MediaWatch

Koreansk serie bidrager til godt regnskab for Netflix

Streaminggiganten har 213,6 mio. betalende kunder. 4,4 mio. flere end sidste kvartalsregnskab.

Foto: ROBYN BECK/AFP/Ritzau Scanpix

Meget tyder på, at den verdensomspændende koreanske hitserie "Squid Game" har været med til at sikre Netflix flere nye abonnenter end forventet i tredje kvartal.

Siden sidste kvartal har Netflix fået 4,4 mio. nye betalende kunder. Dermed er der nu 213,6 mio. betalende kunder i butikken hos streaminggiganten.

Det fremgår af selskabets regnskab, der er offentliggjort tirsdag aften.

Analytikere fra Wall Street havde ifølge nyhedsbureauet Reuters regnet med, at Netflix ville få 3,86 mio.nye kunder. Dermed overgår Netflix altså forventningerne.

Streamingtjenesten har i årets tredje kvartal haft en omsætning på næsten 48 mia. kr.

Det er en stigning fra omkring 41,3 mia. kr. i samme kvartal sidste år.

Den stigende omsætning har blandt andet været drevet af en stigning i antallet af betalende kunder, lyder det i en meddelelse fra Netflix.

Netflix så en stor fremgang i antallet af betalende kunder sidste år, da coronapandemien var på sit højeste.

I det første halvår af 2021 gik det dog ikke lige så hurtigt med væksten i kunder. Ifølge Netflix selv skyldes det, at flere af deres produktioner i 2020 var forsinkede på grund af coronapandemien.

Men 17. september fik den koreanske hitserie "Squid Game" premiere.

Netflix beskriver selv serien som streamingplatformens største serie nogensinde.

"Squid Game" er blevet set af 142 mio. husholdninger i de første fire uger efter premieren, og har ligget nummer et hos Netflix i 94 lande.

Serien handler om en gruppe mennesker, der konkurrerer i en livsfarlig leg for at komme af med deres gæld.

Også den dansksprogede Netflix-serie "Kastanjemanden" nævnes i meddelelsen fra Netflix.

Man regner nemlig med, at omkring to tredjedele af Netflix' danske kunder kommer til at se serien i løbet af de første fire uger efter dens premiere.

Streamingtjenesten regner med at have 222,1 mio. betalende kunder i årets fjerde kvartal.

Overskuddet fra årets tredje kvartal er 9,3 mia. kroner, hvilket også er en stigning fra 5,1 mia. kroner i samme periode sidste år.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs