MediaWatch

Ny Bond-film får bedste biografstart af alle film om 007

"No time to die" er med knap 270.000 solgte billetter den Bond-film, der har fået den største biografåbning. Filmen har samtidig vippet "Ternet Ninja" af pinden målt på omsætning.

Foto: Toby Melville/REUTERS/Ritzau Scanpix

Den nyeste James Bond-film, "No time to die", har solgt næsten 270.000 billetter inklusive forpremierer siden torsdag. Det gør den til Bond-filmen med den bedste åbning i Danmark nogensinde. Det oplyser SF Studios i en pressemeddelelse.

Filmen fik premiere torsdag, og siden har 228.601 personer løst billet. Regner man forpremierer og andre visninger med, bliver det til 267.038 - knap 270.000 solgte billetter.

James Bond-filmen "Skyfall", som havde dansk premiere i 2012, solgte 214.117 billetter i åbningsweekenden.

"Spectre" fik premiere i Danmark i 2015 og solgte 256.928 billetter.

Tallene er dog svære at sammenligne, da tallene fra "Spectre" er baseret på tre dage og ikke over fire dage som med "No time to die". Frederik Malling Juul, der er distributionschef hos SF Studies, som distribuerer filmen i Danmark, kan ikke få armene ned af begejstring.

"Anmeldelser og publikums reaktioner har været helt i top, og når vi så får den største Bond-åbning nogensinde, er glæden total."

"Ventetiden var lang, men det gør os så ekstra glade på filmens vegne, på biografernes vegne og på publikums vegne, at vi nåede hertil," udtaler han i pressemeddelelsen.

Filmen er på grund af coronapandemien blevet udskudt fem gange. Målt på omsætning er det filmen med den største åbning nogensinde i Danmark. Med knap 34 mio. kr. har den nye Bond-film vippet "Ternet Ninja" af pinden. Den omsatte for omkring 28,7 mio. kr. Også filmene "Avengers: Endgame" og "Spectre" lå omkring 28 mio. kr. i omsætning i en åbningsweekend.

"No time to die", som er film nummer 25 om den britiske agent, har for femte og sidste gang Daniel Craig i hovedrollen.

Desuden spiller den danske skuespiller David Dencik rollen som en russisk forsker.

Mere fra MediaWatch

Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"

Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs