MediaWatch

Youtube vil poste 100 mio. dollar i direkte betaling til videomagere

Videoplatformen Youtube vil booste sin Tiktok-pendant "Youtube Shorts" ved at betale populære indholdsproducenter op til ca. 60.000 kr. om måneden.

Foto: Lucy Nicholson/Reuters/Ritzau Scanpix

Youtubere, der lægger tilpas populære videoer op som "Youtube Shorts" – et kortvideo-format, som er Youtubes nye konkurrent til den populære videoapp Tiktok – kan tjene op til 10.000 dollar om måneden. Det svarer til en månedsløn på ca. 60.000 kr. Det skriver The Verge.

Youtubes direkte betaling til videomagere er i første omgang begrænset til 10 markeder, herunder USA, Storbritannien, Inden og Brasilien. Betalingen for de såkaldte "shorts" afhænger af en række faktorer. Youtube vil kigge efter de personer, der har flest visninger og størst engagement. Desuden må videon kun ligge på Youtube - ligger den på andre platforme, er der ingen penge at hente.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Bornholms Tidende er sendt ud i spare- og fyringsrunde, DR's dramachef blev afskediget, og Louds nye programdirektør varslede store forandringer for den unge radio. Få overblikket over en travl uge i den danske mediebranche.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs