MediaWatch

Toyota aflyser alle OL-relaterede tv-reklamer

OL-hovedsponsor dropper åbningsceremonien og aflyser OL-reklamer på japansk tv. Toyota uddyber ikke beslutningen, men antyder ifølge medier, at OL i Tokyo er blevet svær at støtte.

De olympiske ringe ved indgangen til det nationale stadion i Tokyo. | Foto: Philip FONG / AFP

Toyota, der er en af hovedsponsorerne ved OL i Tokyo, trækker alle selskabets OL-relaterede reklamer fra japansk fjernsyn. Det oplyser Toyota mandag ifølge Kyodo News.

Samtidig meldes det ud, at bilfirmaets præsident, Akio Toyoda, ikke vil deltage i åbningsceremonien fredag.

Toyota oplyser ikke noget om årsagen til beslutningen. Men en ledende direktør i selskabet siger ifølge nyhedsbureauet Reuters til avisen Yomiuri Shimbun, at legene har udviklet sig til en begivenhed, der er svær at støtte.

"OL er blevet et arrangement, der ikke har fået befolkningens forståelse," siger den unavngivne direktør til avisen.

Ifølge Kyodo News tyder beslutningen på, at Toyota ønsker at beskytte sit image forud for OL, der om fem dage går i gang trods massiv offentlig modstand og frygt for, at legene vil føre til øget smittespredning i Japan.

Toyota havde ifølge mediet planlagt at sende flere reklamer med OL-atleter i hovedrollen på japansk tv, mens legene var i gang.

På et online pressemøde uddyber selskabets talsmand Jun Nagata ifølge Kyodo News heller ikke beslutningen. Men han understreger, at Toyota stadig vil leve op til sine andre sponsorforpligtelser.

"Vi vil støtte atleterne fuldstændigt og bidrage til legene ved at stille biler til rådighed og på andre måder," siger han.

Store dele af Tokyo er i øjeblikket underlagt strikse restriktioner på grund af en smittestigning med coronavirus.

Trods offentlig modstand har OL-arrangørerne og Den Internationale Olympiske Komité (IOC) gentagne gange understreget, at legene vil blive afholdt.

OL begynder på fredag og slutter 8. august.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs