MediaWatch

Europæisk biografbilletsalg styrtdykkede i 2020

I coronaåret mærkede biografer på tværs af Europa lukninger og restriktioner på billetsalget, der faldt med i alt 70,4 pct. i forhold til 2019. Danmark blev ramt mindre hårdt end alle andre EU-lande.

Franske biografgængere under sidste sommers delvise genåbning af samfundet i Paris. | Foto: Michel Euler/AP/Ritzau Scanpix

De europæiske biografers billetluger samlede støv i store dele af 2020 under de to store smittebølger af coronavirus, og nu er der sat tal på, hvor hårdt biograferne blev ramt.

Ifølge nye tal fra Europarådets europæiske audiovisuelle informationskontor faldt billetsalget fra 7,2 mia. euro (53,5 mia. kr.) i 2019 til 2,1 mia. euro (15,6 mia. kr.) i 2020 - det skriver Hollywood Reporter.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs