DFI-konsulenter kalder tendens i støtteansøgninger "foruroligende"

Der er en overrepræsentation af mænd, der ansøger om støtte til filmprojekter hos filminsituttets mandlige spillefilmskonsulent, mens hans kvindelige modstøtte modtager markant flere ansøgninger fra kvinder. Det er en problematisk tendens, mener de.
Foto: Maud Lervik/Ritzau Scanpix
Foto: Maud Lervik/Ritzau Scanpix

Det Danske Filminstitut har gennem længere tid udtrykt ønske om at skabe en større lighed mellem mandlige og kvindelig filminstruktører, der modtager midler fra DFI's filmstøtteordninger, men nu peger to DFI-konsulenter på en grundlæggende udfordring i filmskabernes støtteansøgninger. Det skriver Berlingske på baggrund af en artikel på DFI.

Ifølge Kalle Bjerkø, der er en af DFI's to konsulenter, der fordeler støtte til spillefilm, har han kun modtaget én ansøgning fra en kvinde, mens hans kvindelige modstykke Silje Riise Næss har flere, end hun har tal på, lyder det.

"Jeg synes, det er en foruroligende mekanisme, at branchen tilsyneladende tænker, at hvis vi har en mandlig instruktør, går vi til Kalle, mens vi sender de kvindelige instruktører ind til Silje," siger Kalle Bjerkø til DFI.

Ud af de 84 spillefilmsprojekter, der i 2018 fik støtte fra Filminstituttet, havde 29 pct. en kvindelig instruktør, oplyser Berlingske, og selvom der sker en fremgang i ansøgninger fra kvinder, er det problematisk, hvis kvindelig ansøgere tænker, deres adgang til filminstituttet bør gå gennem en anden kvinde, understreger de.

I 2021 uddeler DFI omkring 100 mio. kr. under den såkaldte konsulentordning.

Nye krav vil forpligte danske film til at opgøre etnisk diversitet for at kunne få støtte

Nu kræver Filminstituttet angivelse om kønsbalance i ansøgninger 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også