MediaWatch

Kritik rammer TV 2 efter falsk historie

En historie om det grønlandske valg hos TV 2 har vist sig at være fup, men nåede at blive bragt, fordi TV 2 tilsidesatte normale journalistiske procedurer, lyder kritikken fra mediekommentator.

Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2

TV 2 erkender at have begået i "alvorlig fejl", da stationen i april bragte en artikel om den grønlandske politiker Múte B. Egede, hvor han blev beskyldt for ikke at erklære sig inhabil, da han på politiske møder var med til at træffe beslutninger, som i princippet også kunne påvirke rammerne for hans eget selskab MK AGRO. Det fortæller Ulla Pors til Politiken.

Hendes kommentarer falder i forbindelse med en kritik, mediekommentator Lasse Jensen rejser af TV 2, som han mener har "tilsidesat normale journalistiske procedurer" i sagen.

"Man skal som tommelfingerregel altid have mindst to af hinanden uafhængige kilder, der bekræfter historien. Og TV 2 har jo kun haft én, og de har ikke givet politikeren mulighed for at svare på anklagen, så de har sådan set overtrådt to af de mest alvorlige regler i bogen," siger han til Politiken.

Sagen er blusset op, måneder efter artiklen blev bragt - og TV 2 erkendte sin fejl i april - efter Ekstra Bladet i denne uge kunne berette, at TV 2 blev tippet om, at historien var falsk fra Transparency International Greenland, men valgte at se bort fra advarslen og bringe artiklen, der kunne få indflydelse på valgkampen i Grønland, alligevel.

TV 2 har allerede rettet og beklaget artiklen og at den blev bragt uden stationen "havde ikke dokumentation til at underbygge artiklens påstand om mulig inhabilitet. Det er samtidig en åbenlys fejl, at artiklen ikke blev fremlagt for Egede til kommentar. Artiklen levede dermed ikke op til TV 2s vanlige kvalitetskontrol".

Organisation advarede TV 2 mod falsk historie op til grønlandsk valg 

Mere fra MediaWatch

Heartbeats slutter sig til kritik af ændringer på Loud

Det vil være decideret konkurrenceforvridende, hvis Berlingske Media får godkendelse af Radio- og tv-nævnet til at øge sin ejerandel i den statsligt finansierede dab-kanal Loud. Det mener det lydproducerende medier Heartbeats ifølge Berlingske. Dermed tilslutter mediet sig kritikken fra Zetlands direktør Tav Klitgaard samt Podimos adm. direktør Morten Strunge, som over for MediaWatch har kaldt situationen "absurd"."At man nu kan handle offentlige støttekroner på denne her måde – og på den måde bygge en privat virksomhed endnu stærkere – synes jeg er vanvittigt og fuldstændig konkurrenceforvridende," siger Le Gammeltoft, stifter og kreativ direktør i Heartbeats.Kritikken går på, at dab-radioen Loud får ca. 65 mio. kr. årligt i offentlig støtte, og at Berlingske Media som hovedejer de kommende to år, indtil sendetilladelsen udløber, reelt vil få ca. 150 mio. kr. i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at styrke sin produktion af lydindhold.De hæfter sig sammenfattet ved, at Berlingske Media dermed de kommende to et halvt år reelt får i omegnen af 150 millioner kroner i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at løfte sin lydproduktion.Berlingske Media ønsker at øge sin ejerandel i Loud fra 40 til 91 pct. samt ændre stationens navn til 24syv.

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs