MediaWatch

Storfusion på det franske tv-marked nærmer sig realitet

Den tyske medievirksomhed Bertelsmann har efter en langvarig budrunde valgt at fusionere den franske tv-station M6 med konkurrenten TF1. Godkendelse fra konkurrencemyndigheder afventer.

Nicolas de Tavernost, chef for M6, skal fortsætte som direktør for det nye selskab. | Foto: Thomas Samson/AFP/Ritzau Scanpix

En fusion mellem de franske broadcastere M6 og TF1, som er ejet af henholdsvis RTL, som er en del af tyske Bertelsmann, og det franske teleselskab Bouygues, kan snart være en realitet. I så fald vil det fusionerede selskab stå for ca. 70 pct. af det franske tv-annoncemarked. Det skriver Financial Times.

I en fælles udtalelse argumenterer M6 og TF1 for, at aftalen vil stille dem bedre i konkurrencen med de voksende streamingtjenester som Netflix, Amazon og Disney.

"Fusionen er afgørende for at kunne garantere en langsigtet uafhængighed af skabelsen af fransk indhold og for at kunne fortsætte med at tilbyde lokalt indhold af høj kvalitet," lyder det i den fælles meddelelse.

Udmeldingen om aftalen kommer i kølvandet på en anden storfusion på mediemarkedet. Mandag kom det frem, at amerikanske AT&T's medievirksomhed Warner Media bliver lagt sammen med Discovery, hvis konkurrencemyndighederne i USA tillader det.

Afventer godkendelse

Med aftalen vil Bouygues eje 30 pct. af den nye enhed, mens RTL, som er en del af Bertelsmann, skal sidde på 16 pct. Bouguyes skal som led i fusionen af med 641 mio. euro, svarende til 4,7 mia. kr. til RTL, for at nå op på de 30 pct.

Fusionen står nu over for godkendelse fra de franske konkurrencemyndigheder, og med den størrelse, de to selskaber får tilsammen, kan godkendelsesprocessen ifølge Financial Times blive en langtrukken affære uden garanti for succes.

Den tyske mediekoncern Bertelsmann har i en langvarig budrunde modtaget bud fra bl.a. Vivendi og Mediaset, mens valget altså er faldet på TF1.

Mere fra MediaWatch

Danske Medier kritiserer Facebooks ændring af artikelvisning

Medierne er ikke blevet orienteret på forhånd om Facebooks nye ændring, der begrænser visningen af artikler, som deles på platformen. Det vækker kritik fra Danske Medier, der kalder det en "magtdemonstration". Ifølge Facebook har man forsøgt.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Nye medier gør indtog, gamle medievirksomheder gør op med røde tal, og kulturministeren har haft travlt med ny lovgivning og samråd. Få overblikket med denne uges overflyvning.

Nent frasælger endnu en bid af produktionsgren

Den britiske distributionsvirksomhed All3Media overtager Nent Studios' britiske distributionsselskab. Det sker som led i Nent Groups indsnævring af produktionsarmen, der skal koncentreres om fiktion og dramaproduktion.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs