MediaWatch

Udenlandske koncerner står for en tredjedel af mediers omsætning i Danmark

Af den samlede omsætning i den danske mediebranche stod internationale medieselskaber for godt en tredjedel, svarende til næsten 10 mia. kr., ifølge rapport fra Slots- og Kulturstyrelsen, der betegner indvirkning som "væsentlig".

Foto: Claus Lunde

Udenlandske mediekoncerner fylder markant i det danske mediebillede. Det fremgår af en analyse af omsætningen og beskæftigelsen i danske medievirksomheder, der er en del af den årlige rapport "Mediernes udvikling i Danmark", som Slots- og Kulturstyrelsen står bag.

Samlet set omsatte medievirksomheder i Danmark for lige over 30 mia. kr. i 2019. Lige knap en tredjedel af det beløb – helt præcist 9,632 mia. kr. svarende til 32 pct. – var omsætning fra medievirksomheder, der er registreret i Danmark, men er ejet af udenlandske koncerner.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

TV 2 fortsætter reklamevækst - millionforlig kapper af overskud

Ny tocifret vækst i reklamesalget er med til at sende TV 2's omsætning over 2,5 mia. kr. efter tredje kvartal. Øgede omkostninger og trecifret millionerstatning til Discovery sænker bundlinjen. "Det går godt for TV 2, men udfordringsbilledet er det samme," siger finansdirektør.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs