Monsterfilm er en biografsucces i USA trods tidlig digital premiere
![Claus Ladegaard, direktør i DFI. | Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12887019.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20171205-113006-pf-1920x1079we.jpg)
Monsterfilmen "Godzilla vs. Kong" er blevet en succes i de amerikanske biografer, til trods for den allerede er gjort tilgængelig på streamingtjeneste, og det er en positiv indikation af, at biografsalene har en stærkere position, end mange tror, siger adm. direktør i Det Danske Filminstitut, Claus Ladegaard, til Politiken.
"Så frygten for, at den her type udgivelser vil slå biograferne ihjel, kan man godt skrue voldsomt ned for," siger han til Politiken.
"Godzilla vs. Kong" har i løbet af sin første uge i biograferne i USA indtjent knap 305 mio. kr. - dermed er den bedst sælgende biograffilm siden coronapandemiens udbrud.
Salgstallene er interessante, fordi der, siden Warner Bros sidste år meddelte, at producentens film i 2021 får streaming- og biografpremiere samtidig, har været frygt for, at det vil udhule biografernes indtjeningsgrundlag, fordi seerne vil bruge streamingtjenesterne frem for at betale for en biografbillet.
Relaterede artikler
Monsterhit sender amerikanske biograf-aktier opad
For abonnenter
Italien lemper lov om filmcensur
For abonnenter