MediaWatch

Monsterfilm er en biografsucces i USA trods tidlig digital premiere

Sug i billetsalget til filmen "Monster vs. Kong", selvom filmen allerede er gjort tilgængelig på streamingtjenesten HBO Max, indikerer, at biograferne står stærkere hos forbrugerne end frygtet, lyder det fra DFI-direktør.

Claus Ladegaard, direktør i DFI. | Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Monsterfilmen "Godzilla vs. Kong" er blevet en succes i de amerikanske biografer, til trods for den allerede er gjort tilgængelig på streamingtjeneste, og det er en positiv indikation af, at biografsalene har en stærkere position, end mange tror, siger adm. direktør i Det Danske Filminstitut, Claus Ladegaard, til Politiken.

"Så frygten for, at den her type udgivelser vil slå biograferne ihjel, kan man godt skrue voldsomt ned for," siger han til Politiken.

"Godzilla vs. Kong" har i løbet af sin første uge i biograferne i USA indtjent knap 305 mio. kr. - dermed er den bedst sælgende biograffilm siden coronapandemiens udbrud.

Salgstallene er interessante, fordi der, siden Warner Bros sidste år meddelte, at producentens film i 2021 får streaming- og biografpremiere samtidig, har været frygt for, at det vil udhule biografernes indtjeningsgrundlag, fordi seerne vil bruge streamingtjenesterne frem for at betale for en biografbillet.

Monsterhit sender amerikanske biograf-aktier opad

Mere fra MediaWatch

Storaktionær retter kritik mod Gyldendal

Under forlagshusets generalforsamling tirsdag brugte Akademikerpension lejligheden til at kritisere Gyldendal for manglende transparens omkring forretningsstrategien.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs