MediaWatch

Tv-distributører har hævet priserne år efter år – fagperson mener det kan skubbe til mere streaming

Højere priser på tv-pakker kan betyde, at flere vender snuden mod streaming, mener selvstændig medierådgiver.

Flere vil se mod streamingtjenesterne, når tv-distributørerne løfter priserne, mener fagperson | Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

I begyndelsen af oktober kom det frem, at Yousee har besluttet at hæve priserne på sine tv-pakker, og det er ikke noget særsyn. Berlingske har gennemgået priserne hos de store tv-distributører og har registeret prisstigninger hvert år i de seneste år.

Claus Bülow Christensen, som er selvstændig medierådgiver og ekspert i TV og streaming hos TomorrowsNextMedia Consultancy, mener, at eksempelvis Yousee leger med ilden.

"Det er et meget farligt tidspunkt for Yousee at skrue priserne op. Den folkelige bevidsthed om streaming er vokset markant, godt hjulpet på vej af coronakrisen, hvor mange husstande har haft god tid til at se på, hvor meget de egentlig betaler. Samtidig er teknologien på streamingtjenesterne blevet bedre, og går man i Elgiganten og køber et smart-TV, ligger alle app klar: Viaplay, TV 2 Play, Dplay, Netflix, HBO og C More – det er bare at trykke på knappen og oprette en konto, for de har skåret alle mellemmændene væk og når direkte ud til kunderne, som ser, at de kan spare mange penge," siger han.

Yousee løfter prisen på sin grundpakke med 10 kr., mens mellem- og fuldpakken stiger med 20 kr. om måneden. Bland Selv-pakkerne stiger med mellem 20 og 40 kr. om måneden

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs