Måling af tv-seningen skifter leverandør

Nielsen skal fra 2022 stå for måling af tv-seningen. Større panel og ny teknologi til at måle brug af streaming er blandt elementerne i den nye aftale.
Foto: Morten Flarup/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Foto: Morten Flarup/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Efter en lang årrække med Kantar Gallup som leverandør af seertal på tv får analyseselskabet Nielsen opgaven fra 2022. Det oplyser DR, TV 2, Nordic Entertainment Group (Nent) og Discovery Networks.

Tv-selskaberne har modtaget fire tilbud i en udbudsproces, og valget er altså faldet på Nielsen. Den nye aftale gælder fra 2022 til 2026. Kantar Gallups nuværende aftale med tv-selskaberne fortsætter som hidtil frem til udgangen af 2021.

Blandt de nye elementer i målingen er et større panel af husstande, som øges med 30 pct. til 1570 husstande. Derudover vil målingen benytte en "ny og forenklet teknologi til at opfange streaming-sening", fremgår det af en pressemeddelelse.

"Seeradfærden i de danske hjem er til stadighed under hastig forandring, og de fortsat komplekse adfærdsmønstre sætter øget fokus på at sikre korrekt måling af forbruget. Den nye Seer-Undersøgelse skal derfor sikre et totalbillede af al den indholdssening, der foregår på tværs af tv-distributions- og streaming-platforme," siger Frederik Barnholdt, formand tv-selskabernes fælles styregruppe for målingen og head of market & performance measure hos TV 2, i meddelelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også