MediaWatch

Måling af tv-seningen skifter leverandør

Nielsen skal fra 2022 stå for måling af tv-seningen. Større panel og ny teknologi til at måle brug af streaming er blandt elementerne i den nye aftale.

Foto: Morten Flarup/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Efter en lang årrække med Kantar Gallup som leverandør af seertal på tv får analyseselskabet Nielsen opgaven fra 2022. Det oplyser DR, TV 2, Nordic Entertainment Group (Nent) og Discovery Networks.

Tv-selskaberne har modtaget fire tilbud i en udbudsproces, og valget er altså faldet på Nielsen. Den nye aftale gælder fra 2022 til 2026. Kantar Gallups nuværende aftale med tv-selskaberne fortsætter som hidtil frem til udgangen af 2021.

Blandt de nye elementer i målingen er et større panel af husstande, som øges med 30 pct. til 1570 husstande. Derudover vil målingen benytte en "ny og forenklet teknologi til at opfange streaming-sening", fremgår det af en pressemeddelelse.

"Seeradfærden i de danske hjem er til stadighed under hastig forandring, og de fortsat komplekse adfærdsmønstre sætter øget fokus på at sikre korrekt måling af forbruget. Den nye Seer-Undersøgelse skal derfor sikre et totalbillede af al den indholdssening, der foregår på tværs af tv-distributions- og streaming-platforme," siger Frederik Barnholdt, formand tv-selskabernes fælles styregruppe for målingen og head of market & performance measure hos TV 2, i meddelelsen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen. (Rettet)

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs