MediaWatch

Fynske aktører går sammen om fælles medieklynge

En række medievirksomheder er sammen med Syddansk Universitet og Odense Kommune blandt kræfterne bag ny medieklynge på Fyn. Bedre mulighed for rekruttering og grobund for iværksætteri er blandt formålene med samarbejdet.

Jysk Fynske Medier, TV 2 og TV 2 Fyn er blandt kræfterne bag Media City Odense. | Foto: Ebbe Rosendahl/TV 2

Media City Odense er navnet på et nyt samarbejde, som skal give Fyns største by en "national førerposition" inden for medier og medieteknologi. Det oplyser TV 2, som er blandt parterne bag initiativet, i en meddelelse.

Ud over TV 2 er Jysk Fynske Medier, TV 2 Fyn, Syddansk Universitet, reklamebureauet Nørgård Mikkelsen og Odense Kommune med i samarbejdet. I spidsen for Media City Odense skal stå en direktør, som efter planen tiltræder inden årets udgang.

Initiativet har hentet inspiration fra Hamburg og Bergen i hhv. Tyskland og Norge, som har taget lignende skridt.

"På den korte bane kan vi få bedre mulighed for at rekruttere kompetencer, der er svære at nå – eksempelvis inden for data og digital udvikling – og i næste fase håber vi at bidrage til, at der opstår selvstændige succesfulde projekter og for eksempel startup-virksomheder, som vi på den lange bane også kan få gavn af," siger Anne Engdal Stig Christensen, adm. direktør for TV 2, i meddelelsen.

Odense er ikke uvant med at samle fagligheder på et bestemt område i en samlet enhed. Byen har således en robotklynge i forvejen.

"Som by har Odense de helt rigtige forudsætninger for at skabe et unikt medieknudepunkt i Danmark. Vi har veletablerede, seriøse medier, en topklasse uddannelsesinstitution, globale techvirksomheder og en central placering midt i landet. Det er optimale forhold for at tiltrække dygtige folk og gøre Odense endnu stærkere som medieby, og det står kommunen naturligvis bag," siger Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), i meddelelsen.

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs