Corona kostede Disney 1,4 mia. dollar i andet kvartal

Coronakrisen gjorde indhud i Disneys overskud i andet kvartal. Omsætningen steg, og det samme gjorde antallet af streamingabonnenter.
Foto: Carlo Allegri/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Carlo Allegri/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU/FINANS

Den store amerikanske underholdningskoncern Disney faldt 2,1 pct. i tirsdagens eftermarked, efter at "the house of mouse" lagde kvartalstal frem.

Omsætningen var bedre end ventet, mens bundlinjen omvendt skuffede. Coronakrisen har samlet kostet selskabet 1,4 mia. dollar på grund af lukkede forlystelsesparker og biografer, og under krisen vil koncernen ikke udbetale udbytte til sine ejere.

"Selvom covid-19-pandemien har haft en markant finansiel påvirkning på tallene i vore forretninger, er vi sikre på vores evne til at modstå denne forstyrrelse og komme ud af det i en stærk position," udtaler Bob Chapek, der for nyligt afløste Bob Iger som topchef, i regnskabet.

Underholdningskoncernen oplevede i sit andet kvartal en stigning i omsætningen på 21 pct. til 18,01 mia. dollar mod ventede 17,68 mia. dollar, mens det justerede overskud per aktie blev på 60 cent, sammenlignet med 1,61 dollar et år tidligere, og mod et konsensusestimat på 86 cent, ifølge Bloomberg News.

Tallene dækker over en fremgang i årets første tre måneder i indtægterne inden for kabel-tv-forretningen på 20 pct. til 4,45 mia. dollar, mod ventede 4,35 mia. dollar, mens medienetværket så en stigning i indtægterne på 31 pct. til 7,26 mia. dollar. Her var ventet 6,58 mia. dollar.

Fremdang på streaming

Omvendt bakkede salget i forlystelsesparkerne, Disneyland, med 10 pct. til 5,54 mia. dollar, hvilket dog også var en spids bedre end de ventede 5,42 mia. dollar. Området har været ramt af nedlukninger i både Kina, Europa og USA i perioden, men koncernen planlægger nu at åbne Disneyland i Shanghai allerede i næste uge.

Også filmindtægterne var ramte af mange biograflukninger, men her steg toplinjen alligevel med 21 pct. til 2,54 mia. dollar mod et estimat på 2,37 mia. dollar, ifølge Bloomberg News.

Stay-at-home-ordrerne har dog også haft positive effekter. Disneys nye streamingtjeneste, Disney+, så en kvartalsvis vækst i kundeantallet på 26 pct. til 33,5 mio. abonnenter. Tjenesten blev lanceret i november 2019, og den har nu - her i starten af maj - 54 mio. kunder, oplyser Disney.

Disneys anden streamingtjeneste Hulu så også en fremgang i kvartalet i forhold til nytåret på knap 6 pct. til 32,1 mio. kunder, mens ESPN+ gik frem med 20 pct. til 7,9 mio. betalende abonnementer.

I tirsdagens ordinære handel var aktien faldet med 2,1 pct. - den fjerde minusdag i træk.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også