MediaWatch

DR-chef: "Hvis vi skal gennemføre yderligere besparelser, skal det ske i 2021"

Bliver der ikke lavet en ny politisk aftale, der sløjfer den sidste del af nedskæringerne i DR, vil besparelserne blive gennemført næste år, siger generaldirektør Maria Rørbye Rønn, der fortsat afventer et nyt medieforlig i år.

Foto: Bjarne Bergius Hermansen / DR

Seerne må se langt efter ”Gift ved første blik” til efteråret, ”Den store bagedyst” hænger i en tynd tråd og årets julekalender er på vippen. Sådan lød meldingen bl.a., da DR onsdag gjorde status over de dominobrikker, coronakrisen har væltet i programplanlægningen.

Men selvom meget ser anderledes ud i DR’s flader, efter coronavirus slog sig ned, står DR’s økonomiske udsigter stadig mejslet i medieaftalen fra 2018, der giver DR 20 pct. færre penge at gøre godt med frem mod 2023. DR tog første hug i nedskæringen i efteråret 2018 med en strategi- og spareplan, der lagde 382 stillinger ned, og som sænker udgifterne med 420 mio. kr. Planen vil være implementeret i 2021.

Tilbage står besparelser for yderligere cirka 250 mio. kr., der skal gennemføres i 2022 og 2023. Regeringen har som bekendt varslet forhandlinger om en ny medieaftale i udsigt i år, og den ønsker en række partier at bruge på at sløjfe beskæringen af DR. Men det var inden, coronavirus lagde beslag på den politiske handlekraft og udskrev en milliardregning, der ændrer samfundsøkonomi og statsfinanser med et hårdt slag.

Hvor det stiller DR er uafklaret, men bliver de sidste besparelser ikke taget af bordet, skal de ske næste år, siger DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn.

”Vores spare- og udviklingsplan fra 2018 sikrer, at vi har implementeret alle besparelser, der relaterer sig til ’19, ’20 og ’21, så med den plan er der balance i vores budget til og med 2021. Det vil sige, at hvis vi skal gennemføre yderligere besparelser, skal det ske i løbet af 2021,” siger Maria Rørbye Rønn.

Fokus er på produktioner

Generaldirektøren understreger, at det ikke er de måske yderligere besparelser, kræfterne bliver brugt på i øjeblikket.

”Lige nu har vi fokus på den helt særlige situation, som vi alle står i, som er en helt ekstraordinær krisesituation. Vi har tre fjerdedele af medarbejderne hjemme lige nu og har skullet løse en helt særlig opgave under svære omstændigheder, og det har fyldt alt siden 11. marts.”

Påvirker det programindkøb og sendeplan, at I kan stå over for at skulle i gang med nye sparetiltag?

”Det, der påvirker lige nu, er corona. Vi har haft næsten to måneder, hvor vi ikke har kunnet producere andet end nyheder, og vi kigger ind i måneder, hvor vi vil kunne producere markant mindre, end vi plejer. Det får konsekvenser for sendeplaner resten af året, men nej, vi har ikke taget hul på en spareplan, der venter derude. Formålet med 2018-planen var jo netop, at vi ikke skulle sidde hvert år og lave spareplaner og afskedigelsesrunder hvert år,” siger Maria Rørbye Rønn.

Generaldirektøren har tidligere appelleret til politikerne på Christiansborg om, at der kommer en afklaring om DR’s fremtidige økonomi med et bredt flertal bag i år.

I har tidligere bedt om en afklaring omkring DR’s fremtidige økonomi i år. Forventer I at få det?

”Jeg forholder mig til det, regeringen har sagt tidligere, nemlig at medieforhandlingerne finder sted i 2020. Man må med det samme sige, at der er ingen, hverken politikere eller DR, der har fokus på det lige i de her måneder. Men på et tidspunkt bliver der plads til andre politiske dagsordener, og så vil vi se frem til at deltage i debatten.”

Julekalender i fare

Med udvidet nyheds- og coronadækning, den nyfødte seersucces ”Fællessang – hver for sig”, der samler en million seere i højskolesangbogens skær, og lanceringen af naturserien om "Vilde vidunerlige Danmark" er DR trukket ekstra synligt i folkeoplysningsklæ'r de seneste uger trods ændrede vilkår. Tiltagene, der flugter med medieaftalens diktat om at koncentrere kræfterne om kerne public service-opgaver som oplysning og kultur, har samtidig trukket høje seertal.

”Der har været en utrolig stor interesse og opbakning til det, DR har lavet i den her periode. Flere har set flow-tv, og brugen af DRTV er steget,” siger Maria Rørbye Rønn, der alligevel frygter tømmermænd fra de huller i DR’s tilbud, som coronakrisen truer med at skabe.

"På et tidspunkt kommer der et øget behov i befolkningen for at få andet indhold end coronadækning, og vi har brug for også at mærke en normalitet i vores hverdag. De forventninger og behov vil vi rigtig gerne leve op til, og der kan vi ikke levere det, vi normalt ville have planlagt. På et tidspunkt bliver folks forventninger skuffede, hvis vi ikke kan leve op til det, de har brug for,” siger Maria Rørbye Rønn.

Hun peger på årets julekalender som et eksempel på et af de programmer, der årligt samler mange familier foran skærmen, men som nu er på vippen, fordi DR har måttet skubbe produktionen.

"Vi står i en situation, hvor vi håber vi, kan få lavet julekalenderen færdig, men vi ved det ikke. Når vi når december, vil folk blive utroligt skuffede og kede af det, hvis vi ikke har den nye julekalender, vi har stillet dem i udsigt. Et andet eksempel er "Den store bagedyst", som vi håber, vi kan lave, men også der kræver det, at man kan sikre sig, at det kan foregå forsvarligt og inden for myndighedernes restriktioner."

Strategi uden besparelser

Efter regeringsskiftet sidste forår gjorde det af med det politiske flertal bag den blå medieaftale fra 2018, fremlagde DR i efteråret 2019 en ny femårig strategi, "Sammen om det vigtige".

Strategien tager udgangspunkt i, at sidste fase af DR-besparelserne bliver taget af bordet og sætter tre værdimæssige overlæggere; at DR skal understøtte demokratiet, bidrage til dansk kultur og styrke fællesskaber i Danmark. Samtidig skal 75 pct. af danskerne i 2023 opleve, at de ugentligt får værdi af DR's programmer, nyheder og indhold – det gælder for to tredjedele i dag - og så skal flere bruge DR’s digitale tilbud.

Strategiens grundsten har DR ikke planer om at ændre, men de økonomiske forudsætninger kan kræve revidering, siger Maria Rørbye Rønn.

”Strategien har vist sit værd også i en krisetid. De tre søjler, vi har bygget den op omkring, at DR skal understøtte demokratiet, bidrage til dansk kultur og styrke fællesskaberne, det har vi fokuseret på i den her tid. Strategien peger frem mod 2025, og jeg regner bestemt med, at det bærende fundament holder frem til den tid. Men der, hvor vi kommer til at revidere, er afhængig af vores økonomiske situation og hvilke indsatser, vi kan sætte i søen og mål, vi kan nå,” siger Maria Rørbye Rønn.

Den strategi bygger på, at I ikke skal gennemføre de næste besparelser. Hvornår er I nødt til at revidere den strategi?

”Vi kommer til at se på hele DR’s situation i lyset af en ny medieaftale. Hvad betyder den for DR, er der nye ting, der skal gennemføres, og hvordan ser økonomien ud. Så det bliver i forlængelse af en medieaftale, at vi kommer til at kigge på hele DR.”

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere