MediaWatch

Debat: Kan TV 2 stadig kaldes public service?

Færre og færre husstande har adgang til TV 2’s hovedkanal. De seneste år er penetrationen faldet, og det sætter public service-forpligtelsen på spil, skriver Erik Nordahl Svendsen og Frands Mortensen i dette debatindlæg. TV 2 går i rette med kritikken.

Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix

DEBAT | Coronakrisen styres af regeringen ved daglige pressemøder, der sendes på tv. Den direkte adgang til at informere og motivere hele befolkningen til at påtage sig de store ofre er helt afgørende for succesen indtil nu.

Tv-begivenheden over dem alle var Dronningens tale til nationen tirsdag 17. marts. Majestæten havde 3,3 mio. seere, hvilket er et af de højeste seertal siden tv-undersøgelsernes start i 1992. Talen blev sendt samtidigt på DR1 og TV 2.

Gennem mange år delte de to public service-stationer seerne nogenlunde ligeligt ved disse royale events. Men denne gang havde DR 2 mio. seere og TV 2 – inkl. News – kun 1,3 mio. Var DR så meget bedre til at præsentere Dronningen, eller samler folket sig i krisetider om den gamle mahognistation? Ingen af delene. Forklaringen er "the money, stupid!".

TV 2 Danmark kan i dag kun modtages af de godt 78 pct. af husstandene, som betaler for det. Ifølge årsberetningen for 2019 var penetrationen for TV 2's hovedkanal 78,5 pct., i 2017 87,7 pct. og i 2015 96,6 pct.

TV 2's penetration er gået stærkt tilbage, blandt andet fordi mange opsiger deres kabelabonnement. Virkningen fremgår af seertallene til Dronningens tale. Hvis TV 2 kunne ses af alle, ville den sandsynlige fordeling af seerne have været 1,7 mio. på DR 1 og 1,6 mio. på TV 2, når vi øger TV 2's seertal med knap en fjerdedel, som tages fra DR1, i alt de 3,3 mio., som næsten er et teoretisk maksimum.

Opkræver abonnement

TV 2 er ifølge loven en public service-kanal. Public service-tilladelsen gælder kun for hovedkanalen, der distribueres kodet i kabelanlæg, Boxers net og streamingtjenesten TV 2 Play. Vi har desværre ikke adgang til seertallene via TV 2 Play, der ifølge TV 2 har 600.000 abonnenter – heraf har en del formentlig også adgang til TV 2 via kabel og er af TV 2 allerede talt med i penetrationen.

TV 2 var indtil 2012 en reklamefinansieret kanal med et beskedent tilskud fra kabelafgifter. Folketinget besluttede i 2011, at kanalen nu måtte opkræve abonnement, og siden da er kanalen blevet en kodet blandingskanal finansieret af abonnement- og reklameindtægter. TV 2 offentliggør ikke andelen af reklame og abonnement for hovedkanalen.

Ingen anden public service-hovedkanal i hele verden drives med den finansiering. Konsekvensen bliver nu tydelig: at kun godt tre fjerdedele kan se hovedkanalen, der blev grundlagt for over 30 år siden for at give seerne valgmuligheder særligt med nyheder og for at dæmme op for den udenlandske konkurrence.

Politikerne vender det blinde øje til denne skandale. Når bare TV 2 sender det, som public service-tilladelsen kræver, er det lige meget, at en fjerdedel ikke kan se det.

Politikerne burde læse Public Service-udvalgets definition af begrebet public service fra udvalgets rapport i 2016. Ud over indholdet kræver definitionen, at der gives "alle borgere fri og lige adgang" til programmerne. Nok er adgangen til TV 2's hovedkanal i dag lige, idet prisen er ens for alle, men adgangen er ikke fri.

Ophober formue

TV 2 er således ikke en public service-kanal. TV 2 Danmark A/S er en virksomhed, som ophober en milliardformue for at kunne betale de erstatninger, den selv siger, den ikke tror på vil komme, i stedet for at give borgerne fri adgang til kanalen.

TV 2 skal klare sig på markedspræmisser. Men markedet kan ikke sikre, at TV 2’s hovedkanal opfylder sin forpligtelse til på frie og lige vilkår at stille en programflade med alsidighed, mangfoldighed og kvalitet til rådighed for alle borgere uden individuel betaling.

Hvis Folketinget ønsker at opretholde et system med to konkurrerende public service-institutioner, må der skabes økonomisk grundlag for det ved statstilskud. Vil man ikke det, bør stationen privatiseres, når det kan lade sig gøre, og de offentlige kræfter samles om DR.

Kun DR når ud til alle borgere, når der skal informeres eller styres. Ganske som i gamle dage. TV 2 blev oprettet for at imødegå dette.

 

MediaWatch har forelagt kritikken i indlægget for TV 2, som adm. dir. Anne Engdal Stig Christensen har denne replik til: 

Den traditionelle tv-penetration er kun en del af virkeligheden om tv-kanalernes udbredelse – og denne tv-udbredelse er i øvrigt et godt stykke under 100 for selv de mest udbredte kanaler, når man måler kanalerne efter samme metode. For TV 2 gælder, at mange vælger at se TV 2's indhold på andre måder end traditionelt distribueret tv – fx via TV 2 Play, der i 2019 rundede 600.000 abonnementer, svarende til at omkring 1,5 mio. danskere nu har adgang til tjenesten. Det er ganske enkelt forkert at hævde, at "en fjerdedel af danskerne ikke kan se TV 2".

Vi er grundlæggende uenige i det forsimplede synspunkt, at det alene er den traditionelle tv-penetration, der definerer, hvorvidt TV 2 opfylder sin public service-forpligtelse. TV 2's hovedkanal sendte over 1.500 timers nyhedsudsendelser i 2019 heraf godt 1100 timer i tidsrummet mellem klokken 6.00 og midnat. Det tilsvarende tal hos DR1 var 336 timer. Over 70 pct. af danskernes tv-nyhedssening foregik i 2019 på TV 2, TV 2 News og hos TV 2 Regionerne – resten på DR1 og DR2. 73 pct. af TV 2 hovedkanalens programmer var dansksprogede i 2019, mens tallet for DR1 var 48 procent. Det er et TV 2-public service-udbud, der vil noget for danskerne og det danske samfund.

Og danskerne kan sagtens finde TV 2's nyhedsindhold – herunder de mange aktuelle pressemøder – på TV 2's tv-kanaler og på TV 2 Play. I marts og april har DR1 og TV 2/TV 2 News transmitteret samtidig fra 34 corona-pressemøder udsendt mellem klokken 9.00 om morgenen og til primetime, og ved 28 af de 34 pressemøder har flest set med på TV 2's kanaler, viser seertallene fra Kantar. TV 2 er Danmarks største public service-kanal målt på andelen af danskernes generelle sening, og herudover oplever vi stort forbrug af public service-indhold på TV 2 News, tv2.dk og TV 2 Play.

Indførelsen af abonnementsbetaling på TV 2's hovedkanal i 2012 var helt afgørende for at fremtidssikre TV 2's økonomi – og dermed også TV 2's danske public service-indhold. Den rene reklamefinansiering gjorde TV 2 uhyre sårbar ved udsving på reklamemarkedet som dem, vi oplever i disse uger.

På TV 2 tager vi vores public service-forpligtelse meget alvorligt, og vi arbejder hver dag på at levere det bedste indhold, så flest mulige danskere abonnerer på vores kanaler og tjenester. Særligt de unge og de rene streamere kræver, at vi nytænker og transformerer public service hele tiden, hvis vi skal have dem med, og det lykkes vi faktisk rigtig fint med. Alle danskere har mulighed for at abonnere på TV 2 for en beskeden månedlig pris, og det gør langt de fleste danskere heldigvis.

Mere fra MediaWatch

"Vi tror, samfundet er mere klar til at betale for nyheder"

Investeringen i nye digitale, abonnementsbaserede lokalmedier øger konkurrencen om læserne i bl.a. det østjyske område, men adm. direktør Jesper Rosener afviser, at Jysk Fynske Mediers udrulning af en stribe nichemedier er starten på en ny kamp om læsere.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs