DR's kulturdirektør: "Vi har alle danskere som målgruppe"

DR skal have noget på hylderne til alle og enhver, lyder det fra direktør for Kultur, Børn og Unge oven på kritik af nyt lyrikprogram.
Foto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix
Foto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix

DR's formidling af kultur, herunder litteratur, skal byde på noget til både kenderne og til dem, der går mere forudsætningsløse til stoffet. Sådan lyder det fra Henrik Bo Nielsen, direktør for Kultur, Børn og Unge hos DR, over for Berlingske.

Meldingen kommer, efter et af DR's seneste skud på kulturstammen, programmet "Helt lyrisk" på DR1, har fået kritik fra flere sider. Blandt andre Anne Sophia Hermansen, kulturredaktør på Berlingske, og Bo Tao Michaëlis, anmelder på Politiken, har i forskellige vendinger kritiseret programmet for ikke at tage det emne, som programmet beskæftiger sig med, alvorligt. Også Johannes Riis, tidligere litterær direktør hos Gyldendal, er i dagens udgave af Berlingske kritisk over for programmet.

Men ifølge Henrik Bo Nielsen er det "en smule højrøvet" at insistere på, at den smalle og mere nørdede kulturformidling skal foregå på hovedkanalen DR1.

"Vi har alle danskere som målgruppe. Det betyder, at vi både laver noget for dem, der har forudsætninger, og for dem, der meget, meget sjældent køber en bog. For det er ikke kun den yngre generation, der får glæde af programmer som "Helt lyrisk", der findes saftsuseme også mange ældre, hvor det er gået i glemmebogen, eller som aldrig er blevet introduceret for det. Dem vil jeg frygteligt gerne formidle litteratur til. Hvis jeg skal vælge, er jeg sikker på, at folk som Johannes (Riis, red.) nok skal klare sig. Jeg er mere optaget af, at der er nogle nye brugere, der opdager nogle fantastiske forfattere, som man kan blive meget klogere af at læse," siger Henrik Bo Nielsen til Berlingske.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også