TV 2-formand: Derfor faldt valget på Anne Engdal Stig Christensen

Med valget af Anne Engdal Stig Christensen som ny topchef har TV 2's bestyrelse ønsket at sætte indholdet i højsæde for digital transformation, kommerciel udvikling og arbejdet med at nå de unge, siger Jimmy Maymann.
Foto: Jens Wognsen/PR/TV 2
Foto: Jens Wognsen/PR/TV 2

To måneder efter jobbet blev slået op i større avisannoncer, har TV 2's bestyrelse sat navn på Merete Eldrups afløser på posten som adm. direktør. Valget er faldet på indholdsdirektør Anne Engdal Stig Christensen.

Med dén beslutning har bestyrelsen også betonet, at indholdet skal være udgangspunktet for udviklingen af TV 2 – også kommercielt og digitalt, siger bestyrelsesformand Jimmy Maymann.

"Anne har om nogen TV 2-dna og har været en vigtig del af genrejsningen TV 2. Hun har stået for en markant stigning i seerandel  i en tid, hvor det bliver sværere at nå bredt ud  og har navigeret sikkert i balancen mellem public service-forpligtelser og indhold, der når bredt ud," siger Jimmy Maymann.

"Der er en ny strategi, hvor vi sætter endnu mere tryk på den digitale transformation med Play. Men når man taler om digitalisering, så kan man ikke også undlade at tale indhold. Vi skal være endnu bedre til at kunne fange publikum på de nye platforme, og selvfølgelig skal funktionaliteten være i orden, men det er indholdet, der driver vores forretning, hvad enten det er tv-kanalerne eller Play."

Bredere indflydelse på TV 2

Anne Engdal Stig Christensen får som ny direktør i sagens natur udvidet ansvaret og skal udstikke kursen – ikke kun for indholdet, men også for den digitale udvikling og for forretningen som helhed. Bestyrelsen har set det som et plus at give hendes bredere og større indflydelse på TV 2, siger bestyrelsesformanden.

"Vi mener, at den næste fase for TV 2 i højere grad drejer sig om at få fat på de unge i vores digitale univers. I det ligger der noget indholdsmæssigt, men når Anne som indholdsperson sidder for bordenden, kan det også afstedkomme krav til resten af organisationen i forhold til, hvad det er for kommercielle løsninger, abonnementsløsninger eller annonceformater, hun gerne vil se, for ikke at skubbe folk væk," siger Jimmy Maymann.

"Der er også hele pakketeringen af indholdsdelen, som Anne har mange gode holdninger til, som ikke nødvendigvis altid har været det, man har valgt at gøre. Så vi tror på, at vi med Anne har en fordel i, at hun kommer med sin indholdsbaggrund, men også ved, hvor vi har behov for at sætte ekstra tryk på andre steder for at være så relevant som muligt for danskerne."

Følingen med indholdet, med TV 2's organisation og med seergrundlaget har Anne Engdal Stig Christensen. Kontakten til Kulturministeriet og det politiske liv hos den statslige ejer, som ligger i direktørrollen, har Anne Engdal Stig Christensen mindre erfaring med. Det ser bestyrelsesformanden dog ikke som en hæmsko.

"Det er en fair pointe, og på den del kommer jeg også til at supportere. Det er et område, som Anne ikke har brugt så meget tid på, men Anne er et relationsmenneske og god til relationer, så det er ikke noget, jeg på nogen måde har betænkeligheder omkring."

"Vi har kigget bredt"

Det er tre måneder siden, at TV 2 meldte ud, at tv-stationen skulle have ny adm. direktør. Dengang ville formanden ikke stille i udsigt, at Merete Eldrups afløser var fundet på denne side af sommerferien, men det har været planen, forklarer han.

"Processen har hele tiden arbejdet henimod, at vi skulle kunne nå annoncere noget inden sommerferien, fordi det skaber noget ro. Det har vi været heldige at være i stand til, men vi kunne også have været i en situation, hvor vi havde fundet en kandidat, hvor vi ikke kunne melde noget ud, fordi vedkommende har haft nogle andre og vanskeligere ansættelsesforhold," siger Jimmy Maymann, der ikke vil uddybe, om der har været andre interne kandidater til stillingen.

"Vi har kigget bredt, og der var mange gode kandidater, som vi har kigget på. Når vi i sidste ende har holdt det op mod strategien og de ting, vi gerne vil med TV 2, har vi vurderet, at Anne klart en den bedste løsning for TV 2 for at sikre, at vi kommer endnu bedre ind i en fremtid, hvor Play spiller en endnu større rolle."

Finansdirektør stopper - ny direktion skal på plads

Samtidig med nyheden om, at Anne Engdal Stig Christensen bliver TV 2's ottende direktør, er det blevet meldt ud, at finansdirektør Peter Normann stopper. Det sker ifølge bestyrelseformanden efter direktørens eget valg.

"Merete og Peter startede som et makkerpar for 11 år siden og overtog et TV 2 på randen af konkurs og skulle vende forretningen om. De har solgt sendenet fra, introduceret abonnement og sikret et stærkt økonomisk fundament for det TV 2, vi kender i dag, som gør, at vi har mulighed for at gå stærkt ind i processen med yderligere digitalisere TV 2. Da Merete Eldrup meldte ud, at hun ville bruge mere tid på bestyrelsesarbejde, satte det ting i gang hos Peter, om det også var tid for ham at give stafetten videre. Vi har været utroligt glade for Peter, så det er med vemod, han stopper, men det giver også Anne mulighed for at kunne være med til at sætte sit eget hold."

Ud over stillingen som finansdirektør efterlader ansættelsen af Anne Engdal Stig Christensen også en ledig stol som indholdsdirektør. Med både Merete Eldrup og Peter Normann væk, som i dag udgør den registrerede direktion, vil det samtidig betyde, at der skal sættes en helt ny direktion.

"Vi har bevidst lavet en lidt lang overdragelsesforretning (mellem Merete Eldrup og Anne Engdal Stig Christensen, red.), så vi har noget tid til sammen at tale organisation, og hvad det for nogle ting, der skal på plads ud over en finansdirektør, og hvordan holdet omkring Anne skal se ud. Vi har nogle ideer, men det er ikke noget, der er på plads,” siger Jimmy Maymann.

"Den officielle direktion i dag er Merete og Peter, og på den måde er det en ren tavle. Det er en ny direktion, der kommer ind, men om det er en, to, tre eller fire, og hvordan direktinoen og ledelseslaget nedenunder skal se ud, er noget af det, vi skal se på."

Har ikke selv været kandidat

I forbindelse med rekrutteringsprocessen til direktørposten er bestyrelsesformanden selv blevet nævnt som en del af det kandidatfelt, som kilder i mediebranchen har udpeget, bl.a. over for MediaWatch. Jimmy Maymann afviset imidlertid, at han har været i spil.

"Nej, jeg har aldrig været kandidat. Da jeg flyttede hjem til Danmark, lå det aldrig i kortene, at jeg skulle hjem og have en direktørrolle i den danske mediebranche, og jeg har mange andre forpligtelser og tillildserhverv, der ville gøre det utroligt svært. Jeg sagde til bestyrelsen fra start, at jeg ikke så mig selv som kandidat til rollen som direktør for TV 2. Det har også gjort processen mindre kompliceret. Det kan nogle gange lykkes (med en formand som kandidat, red.), men det kan også blive besværligt."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også