Partier kritiserer åben dør for politiske reklamer på streamingtjenester

Mens Socialdemokratiet er afventende, mener to partier i rød og blå blok, at forbuddet mod politiske budskaber på traditionelt tv også bør gælde på streamingtjenester: "Der bør ikke reklameres politisk i de rum," lyder det.
Foto: Jens Dresling/Polfoto
Foto: Jens Dresling/Polfoto

Siden døren blev åbnet for kommercielt tv i 1986 op til lanceringen af TV 2, har politiske reklamer været dømt ude af reklameblokkene.

Forbuddet mod politiske budskaber er formuleret i en tid uden streamingtjenester og alene målrettet traditionelt flow-tv, mens døren er åben for politiske kampagner på on demand-tilbud.

Men de to mediekanaler bør ligestilles, hvad angår forbuddet mod politiske reklamer, mener Dansk Folkepartis medieordfører Morten Marinus.

”Vi mener, at loven burde være gældende også for streamingtjenester, og det er meget muligt, at loven er forældet, hvis der er et smuthul her. Så det kan godt ske, at det er noget, vi skal se på. Jeg har tænkt mig at spørge ministeren, om det er noget, regeringen gør sig tanker om, og hvis det er det, kan vi følge det spor, og hvis ikke må vi selv gøre noget,” siger Morten Marinus til MediaWatch.  

”Vi synes ikke, der bør reklameres politisk i de rum, og f.eks. TV 2 er underlagt de danske regler på deres flow-tv, så det ville være meget mystisk, hvis de pludselig på deres play-del kunne få lov til at reklamere med politisk indhold til danskerne. Det ville ikke være et ligeværdigt forhold til flowdelen, og vi mener stadig, at det er sundest at have et forbud for politiske reklamer begge steder,” siger han.

EL: Kan skade politisk arbejde  

Som MediaWatch beskrev torsdag, oplever både TV 2 Play, der er delvist reklamefinansieret, og NENT, der bl.a. står bag den reklamebårne streamingtjeneste Viafree, stor interesse fra politisk side for at reklamere på platformene, ligesom flere partier planlægger at bruge en del af kampagnebudgettet op til folketingsvalget på streamingtjenesterne.

Hos Enhedslisten er man imidlertid klar til at lukke den dør, hvis der bliver mulighed for det, siger medieordfører Søren Søndergaard.

”Hvis vi kan forhindre det, vil vi forhindre det,” siger han og begrunder det bl.a. med risikoen for, at det vil kunne lægge pres på at fjerne forbuddet på flow-tv også og gøre størrelsen af partiernes kampagnebudgetter til en mere afgørende faktor i valgkampe.

"Udover at vi generelt ikke ønsker en reklamefremmarch, fordi det er et gigantisk spild af folks tid, så er der i forhold til valgkampagner det meget centrale, at det kan skabe en situation, som vi kan se i et land som USA, hvor det meste af politikernes tid går med at skaffe penge til at føre valgkampagne for,” siger Søren Søndergaard.

Vil se tiden an

Hos Socialdemokraterne er medieordfører Mogens Jensen mere afventende i forhold til, om der er brug for en opdatering af Radio- og fjernsynsloven på området. Han mener, at der er en forskel på flow-tv og on demand-tjenester som TV 2 Play og Viafree.

”Jeg mener stadig, at det er sådan, at fjernsyn, der er reguleret af Radio- og fjernsynsloven, er så stærkt et medie, fordi det er et massemedie, der når ud til rigtig mange på en gang, at det er rimeligt at opretholde et forbud mod reklamer her. Hvorvidt vi skal ind og kigge på regulering på nogle af de sociale medier eller streamingtjenester, må man vurdere på," siger han.

”Streamingtjenester, og det gælder også de sociale medier, er ikke på samme måde et massemedie som radio og tv, fordi det i højere grad er et individuelt valg, hvad man bliver udsat for her," siger Mogens Jensen med henvisning til, at brugerne i højere grad end på flow-tv kan klikke og spole deres egen vej på de digitale tjenester.

"Når vi får mere data og forskning på området i forhold til reklameindvirkninger på de øvrige platforme, må vi vurdere, om der er grundlag for regulering der. Men for nuværende har jeg ikke nogen intention om at ændre på lovgivningen, hvad angår de platforme," siger Mogens Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også