MediaWatch

Fridthjof Film møder kritik for brug af anmelderstjerner

Filmkritikere kritiserer, at producenten bag spillefilmen "I krig og kærlighed" bl.a. bruger omtale fra den samme anmeldelse to gange på filmplakaten i markedsføringsøjemed. Producent afviser kritikken.

Ritzau Scanpix/Anne Bæk
Foto: Ritzau Scanpix/Anne Bæk

Brugen af anmeldelser i markedsføringen af den nye danske film "I krig og kærlighed" får kritiske ord med på vejen fra flere filmkritikere, skriver Berlingske.

Det skyldes bl.a., at producenten på plakaten for filmen bruger uddrag fra den samme anmeldelse to gange.

"Jeg vil ikke karakterisere det som groft, men det er bestemt lige lovligt smart at citere den samme anmeldelse flere gange og få det ud til at se ud som om, at der er tale forskellige artikler," siger filmanmelder på Information Christian Monggaard til Berlingske.

Han bakkes op af foreningen Danske Filmkritikeres forkvinde, Nanna Frank Rasmussen, der kalder det "manipulerende" og også kritiserer, at filmplakaten citerer kilder som lokalradioen Radio Globus og tv-værten Jes Dorph Petersen i referencerne.

Hos producenten Fridthjof Film har man svært ved at se problemet. Her peger producent Ronnie Fridthjof på, at den anmeldelse, der er blevet citeret to gange på plakaten, også er bragt i flere forskellige lokalaviser som Jydske Vestkysten, Fyens Stiftstidende og Aarhus Stiftstidende, der er en del af Jysk Fynske Medier og udveksler indhold.

"Lad mig starte med at sige, at jeg principielt synes, det er forkert af de store medier at trykke den samme anmeldelse, så den kritik bør også rettes til dem. Men nu var det tilfældet, at denne anmelder havde lavet en enormt positiv anmeldelse, hvor han havde fået rigtig fat i flere af de ting, vi ville med filmen. Så der var faktisk hele fire ting, vi ville citere ham for. Og så sagde jeg, at vi godt kunne bruge den samme anmeldelse to steder, i og med at det er en anmeldelse, der bliver bragt i forskellige medier," siger Ronnie Fridthjof til Berlingske.

Nyt dansk krigsdrama kaldes både fængende og klichéfyldt

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere