Konkurrenter vil ikke følge i Yousees fodspor: Vi skal være scenen – ikke stjernen

Yousees offensiv på broadcastmarkedet med investeringen i egen tv-kanal frister ikke konkurrenter som et eksempel til efterfølgelse. Iagttager spår Yousees strategi ringe gennemslagskraft: "Det ser meget dristigt ud".
Foto: PR/Stofa
Foto: PR/Stofa

Når Yousee til januar lancerer sin egen tv- og streamingkanal, Xee, i samarbejde med amerikanske Fox, får tv-markedet ikke bare en ny kanal, men også en tv-distributør med to kasketter på i stedet for én.

Bag kulisserne har Yousee som landets største distributør med direkte linje ud til mere end 1,2 mio. husstande tidligere spillet en afgørende rolle for nye tv-kanalers skæbne. Men det er første gang, Yousee selv indtager broadcastrollen som afsender på en kanal.

Trækket kommer som svar på et marked, hvor tv-kunderne siver fra tv-forretningen og enten opsiger eller nedgraderer deres tv-pakker.

Samme udfordring har landets næststørste tv-distributør, Stofa. Den var sidste år med til at sende driftsresultatet i rødt med 40 mio. kr. Selskabets direktør, Sune Nabe Frederiksen, afviser, at Stofa kommer til at tage samme kurs som Yousee.

"Vi ser os selv som scenen og ikke stjernen på scenen. Vores opgave er at stille scenen til rådighed, have det rigtige indhold og gøre det nemt tilgængeligt."

Han mener ikke, at den klassiske distributørrolle bliver udspillet i takt med, at folk kan købe indhold direkte af f.eks. streamingtjenesterne – uden om distributørerne.

"Vi tror, der fortsat er en efterspørgsel på nogen, der pakketerer og samler indholdet. Engang var indhold alene tv-kanaler, i dag er det meget mere, men i bund og grund er vores rolle den samme," siger Sune Nabe Frederiksen, der peger på, at 80 pct. af de danske husstande stadig en tv-pakke eller en indholdspakke fra en distributør, og at forbrugerne ifølge Stofas analyse har et mætningspunkt for, hvor bred en vifte af streamingabonnementer de ønsker at administrere selv.

"Vores undersøgelser viser, at så snart man er ude i at have sit andet eller tredje streamingabonnement separat, så begynder man virkelig at blive uinteresseret i at få flere, men meget mere interesseret i at have nogen, der samler det og gøre det nemt at overskue, hvad der er tilgængeligt."

"Grimme spillere" på vej

Stifter af tv-festivalen Copenhagen Future TV, Claus Bülow Christensen, var en varm fortaler af ægteskabet mellem MTG og TDC, der blev annonceret i februar, men som bekendt blev taget af bordet igen, da TDC blev opkøbt af et konsortium bestående af PKA, ATP, PFA og Macquarie. Tanken bag fusionen mellem TDC og MTG var at skabe et selskab, der skulle indtage rollerne som både indholdsproducent, indholdsleverandør og indholdsdistributør.

Lanceringen af Xee ser Claus Bülow Christensen som en ringe erstatning, der risikerer at ende som et slag i luften.

"Som situationen er nu, hvor den nye ejerkonstellation (bag TDC, red.) har fokus på core business og infrastrukturforretningen, så ser det meget dristigt ud. Tv-markedet er meget crowded i forvejen, og der kommer nogle grimme spillere til lige om lidt med Disney+ (Disneys nye streamingtjeneste, red.) og Amazons Prime Video, som, jeg tror, rammer Norden i 2019 med stor kraft," siger han.

Claus Bülow Christensen anerkender, at Yousee tænker ud af boksen, men tror, det kræver større volumen, hvis Yousees kanal Xee skal flytte markedsandele for distributøren.

"Et eller anden skal de gøre som infrastrukturejer, men for mig at se virker det ikke som et tiltag, der vil gøre den store forskel i forhold til at holde på kunderne. Kunderne har allerede så stort et udvalg, og lige om lidt får de endnu mere, de kan bruge deres gamle tv-pakke-penge til," siger han.

Hellere partner end konkurrent

Hos Boxer, der ligesom Stofa er ejet af SE, er adm. direktør Ulf Lund heller ikke fristet af at træde ind på det kreative spor i tv-branchen, som producentmiljøet kan lokke med.

"Vi siger "skomager, bliv ved din læst". Vi vil være verdens bedste tv-distributør og blive, hvor vi er, i værdikæden," siger Ulf Lund.

"Vi er enige i, at der skal nye ting til for at bevare sin relevans i fremtidens mediebillede. Vi tror bare ikke, at egenproduktion af indhold er den rigtige vej at gå for os. Vi sætter alt ind på stærke partnerskaber med dem, der laver indholdet, og vi har ingen ambitioner om at gøre det selv.”

Ulf Lund peger på efterårets aftale med TV 2, der sender TV 2 Play ud til omkring 150.000 kunder hos Boxer og Stofa som et eksempel på den partnerstrategi, han ser som vejen frem.

"Vi har lige integreret TV 2 Play i vores tv-pakkesystem, og den type samarbejder tror vi, der kommer flere af. Vi vil hellere udvide vores samarbejder med broadcasterne i stedet for at begynde at konkurrere med dem," siger han.

Meget at bruge tv-penge på

Claus Bülow Christensen fra Copenhagen Future TV ser lidt i samme spor også bedre muligheder for Yousee i at tænke i samarbejder – især i kraft af TDC's position på mobilmarkedet.

"Der er alternativer for teleoperatører, som giver mere mening (end indholdsproduktion, red.) i min optik. De har den gode forbindelse ind i mange husstande i kraft af teleabonnementet, hvor de kunne lave flere smarte partnerskaber og bundlinger (sampakninger, red.) med andre medier, som Telmore f.eks. har benyttet sig af," siger han med henvisning til mobilabonnementet Telmore Play, hvor flere underholdningsprodukter er med i prisen.

Yousees flirt med rollen som broadcaster kan ifølge Claus Bülow Christensen risikere at give bagslag. Yousee er som distributør tæt samarbejdspartner for tv-stationerne, men med broadcastrollen kommer Yousee også til at konkurrere i større eller mindre omfang med de øvrige tv-kanaler om det gode indhold og placeringen i Yousees tv-pakker og kanalstruktur.

"Når Yousee vælger at lave en tv-kanal eksklusivt til deres kunder og går ind på broadcasternes enemærke, kan det også være en rød klud for f.eks. TV 2, der kan få dem til at give Play (TV 2's streamingtjeneste, red.) mere gas og skrue op for markedsføringen," siger Claus Bülow Christensen.

"Som jeg ser det, er TV 2 ved at transformere sig selv til en streamingtjeneste fra at være broadcaster, og så kan TV 2 blive et produkt, som Yousee kan miste kontrollen over," siger Claus Bülow Christensen, der uddyber, at han mener, at TV 2 rent strategisk er gået stille med dørene og hidtil har undgået at markedsføre TV 2 Play for hårdt for ikke at provokere tv-distributørerne. Den balance kan blive forrykket.

TV 2 oplyser, at selskabet ikke har kommentarer til Yousees lancering af Xee.

Afhænger af placering

Hos mediebureaueet OMD ser indkøbschef Claes Braagaard tiden for Yousees nye træk an, men han peger på, at Yousee som landets største tv-distributør selv sidder med en nøgle til kendskab, nemlig hvilken plads Xee får i kanalstrukturen, hvor DR1 ligger nummer et, TV 2 nummer to og så videre.

"Om det bliver en succes, afhænger af målsætningen, og hvilken kanalplads kanalen kommer til at ligge på. I den forstand kan de selv have meget at sige. Hvis kanalen får en god placering (i kanalstrukturen, red.), giver det automatisk et løft, omvendt skal Yousee tage bestik af, hvad andre broadcastere er villige til at betale for den samme gode plads," siger Claes Braagaard.

"Det er ikke en kanal, der kommer til at brage igennem, som jeg ser det. Men det er interessant, at distributørerne begynder at lave deres egne kanaler, fordi de har en anden viden om de folk, der sidder foran skærmen, fordi de både leverer tv-bokse og i mange tilfælde også internet ud til stuerne."

Reklamer skal være med til at finansiere Yousees nye tv-kanal

Ny kanalchef: Det bliver centralt at få streamingtjenesten til at fungere

Tidligere DR-chef skal stå i spidsen for Yousees nye tv-kanal 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også