Nordisk Films e-sportinvestering får ny sponsor

Det danske CS:GO-hold North, der er ejet af Parken og Nordisk Film, får tysk tøjgigant som sponsor.
Foto: Rasmus Pedersen Flindt.
Foto: Rasmus Pedersen Flindt.
AF RITZAU

E-sportsholdet North, der konkurrerer i spillet Counterstrike Global Offensive, har fået en ny og kendt trøjesponsor. North er ejet af Parken Sport & Entertainment og Nordisk Film i fællesskab.

Det er den tyske tøjkæmpe Adidas, med danske Kasper Rørsted som administrerende direktør, der fremover spytter penge i kassen og lægger logo til Norths trøjer.

"FC København har en stor kontrakt med Adidas i mange år, så det var oplagt, at vi kontaktede Adidas, da vi startede sidste år."

"Adidas var interesserede og ville gerne være med. Så vi har haft et pilotprojekt i 2017. Og nu har vi så tegnet en fast kontrakt," siger administrerende direktør for North Christian Sørensen om aftalen.

Sponsoratet kaster et "pænt" beløb i Norths kasse. Men med et underskud på over 10 mio. kr. sidste år er det ikke noget, der kommercielt gør en afgørende forskel for North.

"Det er et fint sponsorat, men det er ikke det, der ændrer butikken."

"Men det betyder, at vi bliver en del af Adidas' globale marketingpulje. Vi bliver en del af familien, og det har en enorm værdi for os."

"Vi havde muligheder for at lande andre aftaler, men med Adidas får vi en kæmpe værdi i at være knyttet til et stort og anerkendt brand. Det er en blåstempling af os," sige Christian Sørensen.

North er et af flere danske Counter Strike Global Offensive-hold, CS:GO-hold, der er del af den absolutte top inden for sporten.

Det bedst kendte er Astralis, der var i fokus for flere dokumentarprogrammer på DR i 2017 og netop har tilbageerobret pladsen som verdens nummer et.

Den markante vækst i både interesse og præmiepuljer inden for e-sport har sendt en stribe aktører på banen.

I Danmark har en lang række fodboldklubber startet e-sportshold, og sporten har fået større politisk og kommerciel opmærksomhed.

Blandt andet har der været afholdt store, internationale turneringer i Royal Arena i København, der har plads til mere end 10.000 tilskuere.

"Hele området er stadig i voldsom vækst. Og det er det på græsrodsniveau og på elitesiden."

"Det betyder noget for dem, der spiller, dem, der lever af at spille, og dem, der producerer og sælger events," sagde fagchef for digitalisering hos Dansk Erhverv Janus Sandsgaard tidligere i år til Ritzau.

Konkurrencestyrelsen godkender esports-ægteskab

Direktør forlader Nordisk Film TV

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også