MediaWatch

Dansk MTG-boss: Digitalt selskab kan tiltrække nye investorer

Udskilning af digitale aktiviteter kan tiltrække andre og nye investorer, siger dansk topchef, der er klar til flere opkøb og åbner for strategiske partnerskaber. Han siger farvel til MTG's tv-forretning efter mere end 20 år.

Desjardins Image & Co
Foto: Desjardins Image & Co

MTG's digitale forretningsben, som indtil videre har været kendt under navnet MTGx, men som fremover blot skal hedde MTG, får mulighed for at tiltrække nye investorer, når MTG efter planen splitter det digitale ben og den nordiske tv-forretning i to dele.

Det fortæller Jørgen Madsen Lindemann, som i dag er adm. direktør i MTG, og som fremover slipper det overordnede ansvar for den nordiske tv-forretning. Han skal i stedet hellige sig de digitale forretninger – som overtager MTG-navnet.

"Forhåbentlig får vi investorer ind, der synes, at de her produkter er spændende. Vi er et af de eneste, hvis ikke det eneste, børsnoterede selskab i verden, hvor du kan investere i esport. Det gør, at vi kan tiltrække andre investorer, end vi måske gør i dag," siger Jørgen Madsen Lindemann.

Opsplitningen følger samme formel, som MTG lagde op til, da selskabet i februar præsenterede planen om at fusionere med TDC. Dengang var planen, at MTG's nordiske tv-forretning blev fusioneret med TDC i et nyt selskab, mens MTGx fortsatte på egen hånd – også dengang var Jørgen Madsen Lindemann udset til at stå i spidsen for de digitale aktiviteter. Men planen gik imidlertid i vasken, da et konsortium bestående af bl.a. tre danske pensionsselskaber afgav et bud på TDC, som teleselskabets bestyrelse har valgt at anbefale aktionærerne at sige ja til.

Selvom fusionen aldrig blev til noget, var investorerne ifølge Jørgen Madsen Lindemann positivt stemte over for en opsplitning, og det har givet MTG mod på at gå videre med modellen, fortæller han.

Har fortsat penge til opkøb

Det er kun to et halvt år siden, at MTG satte damp under kedlerne i MTGx. Det første opkøb kom i sommeren 2015, hvor MTG købte 74 pct. af det tyske esportselskab Turtle Entertainment, som står bag selskabet ESL, der er kendt for at arrangere esportsturneringer verden over. MTG betalte den nette sum af 580 mio. kr. for ejerandelen i selskabet.

Få måneder fulgte det næste opkøb, da MTG købte Dreamhack, som arrangerer verdens største esports-festivaler, som MTG købte på baggrund en værdiansættelse på 195 mio. kr., og den tyske spiludvikler Innogames, som bl.a. står bag mobilspillet "Forge of Empires". Efterfølgende er det amerikanske spilfirma Kongregrate blevet tilføjet porteføljen, og i alt har MTG købt digitale selskaber for 5,9 mia. svenske kr.

Heldigvis for MTG har de digitale selskaber haft fart på. I 2017 fordoblede MTGx omsætningen til 2,96 mia. svenske kr. For hele året gav MTGx et underskud på 170 mio. svenske kr. – men hvis man ser alene på fjerde kvartal af 2017, var der fremgang at spore, og selskabet præsterede et plus på 8 mio. svenske kr. i kvartalet.

Nu skal den digitale forretning stå på egne ben og kan ikke længere regne med penge fra den klassiske tv-forretning i MTG. Men det betyder ikke, at opkøbsplanerne neddrosles, siger Jørgen Madsen Lindemann.

"For det første kommer vi til at have en kapitalstruktur i selskaberne, som gør, at de står stærkt. Det samme gælder MTG, som skal have penge til at honorere de earn out-modeller, der er, men også den opkøbspipeline, der er derude. Så er der muligheder for strategiske samarbejder, som vi jo har sagt, at vi er meget åbne for," siger han.

Hvilke selskaber MTG har i kikkerten, vil han ikke afsløre, men han vil dog sige så meget, at der er "en masse selskaber", som er interessante.

"Strategien er at investere mere organisk i esport, men at købe flere mobilselskaber," siger Jørgen Madsen Lindemann, som ser nye muligheder for at indgå i partnerskaber.

"Vi har altid ønsket at skabe stærke selskaber, og det gør man tit gennem stærke partnerskaber. Nu har vi mere at byde på, og det gør, at vi måske kan få andre partnerskaber, og de ved nu også, hvad de præcist investerer i."

Vemodig afsked med tv-forretning

For Jørgen Madsen Lindemann er opsplitningen samtidig et farvel til den tv-forretning, som han i mere end 20 år har været en del af.

Faktisk er MTG den eneste virksomhed, som figurerer på den danske topchefs CV. De sidste seks år har været selskabets spydspids, efter han overtog rollen som adm. direktør fra tyske Hans-Holger Albrecht i 2012. Karrieren i MTG blev indledt i 1994, hvor han blev ansat som chef for interaktive tjenester – en stilling som bl.a. indebar ansvaret for tekst-tv, har han tidligere fortalt. Tre år senere avancerede Jørgen Madsen Lindemann til en stilling som øverste ansvarlig for sport i Skandinavien, og i 2002 – i en alder af 35 år – blev han også direktør for MTG i Danmark.

Nu fortsætter karrieren godt nok stadig i Stockholm, hvor det nye MTG fortsat vil have hovedkontor, men det bliver på en anden adresse end den nordiske tv-forretning, som fremover går under navnet Nordic Entertainment Group. Han kalder afskeden "vemodig".

"Jamen, det er specielt. Vi gør det rigtige for selskaberne og medarbejderne, og vi får et hamrende stærkt ledelsesteam i Norden. Det er jeg glad for. Nu glæder jeg mig mere til at arbejde med x-selskaberne og være med til at bygge nye selskaber med de her unge entreprenører. Og det er også den rejse, vi har været på med MTG," siger Jørgen Madsen Lindemann.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

TDC lavede norske frasalg i milliardklassen, medieforliget giver fortsat anledning til en historie eller to, og EU var en guldgrube af aktivitet på medieområdet i ugens løb. Kom med på rundtur til ugens vigtigste begivenheder i mediebranchen.

Test din MediaIQ

Har du fulgt ordentligt med i mediebranchen i den seneste uge? Ellers har du chancen for at blive opdateret og testet her - og vinde en iPad.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere