MediaWatch

Nordisk Film TV advarer mod at svinge sparekniven over DR

Tv-direktør frygter, at et salg af TV 2 vil skrue konkurrencesituationen tilbage til monopoltiden, og at store besparelser på DR vil dæmpe DR's risikovillighed og ambitioner.

DR1-programmet "Alle mod 1" er udviklet af Nordisk Film TV. | Foto: Agnete Schlichtkrull/DR

Hvis politikerne svinger sparekniven og DR og sælger TV 2, vil det få store konsekvenser for landets underskov af tv-producenter. Det skriver Nordisk Film TV's adm. direktør, Lau Rabjerg-Eriksen, i et debatindlæg i Berlingske.

Lau Rabjerg-Eriksen frygter, at et salg af TV 2 vil skrue konkurrencesituationen tilbage til monopoltiden før 1988, og at store besparelser på DR vil lægge en dæmper DR's risikovillighed og ambitioner.

"Kære politikere, lad være med at sælge TV 2 til højestbydende og sørg for danskernes skyld også for, at DR stadig har pondus og villighed til at risikere at investere i det gode, danske indhold," skriver Lau Rabjerg-Eriksen i Berlingske.

Han mener i stedet, at politikerne bør have fokus på, at Facebook, Google og Youtube har sat sig tungt på markedet for indhold uden at betale for det. Samtidig skriver han, at der kan skabes større konkurrence – og dermed lavere licens – ved at lægge flere af DR's programmer og DR's og TV 2's produktioner til net og og sociale medier i udbud.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen undersøger mulig coronasnyd i egne rækker, lovforslag om ændring i ophavsretten debatteres og der er landet et væld af rapporter om mediers vilkår. Få overblik over ugens vigtigste begivenheder i Mediedanmark her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs