MediaWatch

Nordisk Film TV advarer mod at svinge sparekniven over DR

Tv-direktør frygter, at et salg af TV 2 vil skrue konkurrencesituationen tilbage til monopoltiden, og at store besparelser på DR vil dæmpe DR's risikovillighed og ambitioner.

DR1-programmet "Alle mod 1" er udviklet af Nordisk Film TV. | Foto: Agnete Schlichtkrull/DR

Hvis politikerne svinger sparekniven og DR og sælger TV 2, vil det få store konsekvenser for landets underskov af tv-producenter. Det skriver Nordisk Film TV's adm. direktør, Lau Rabjerg-Eriksen, i et debatindlæg i Berlingske.

Lau Rabjerg-Eriksen frygter, at et salg af TV 2 vil skrue konkurrencesituationen tilbage til monopoltiden før 1988, og at store besparelser på DR vil lægge en dæmper DR's risikovillighed og ambitioner.

"Kære politikere, lad være med at sælge TV 2 til højestbydende og sørg for danskernes skyld også for, at DR stadig har pondus og villighed til at risikere at investere i det gode, danske indhold," skriver Lau Rabjerg-Eriksen i Berlingske.

Han mener i stedet, at politikerne bør have fokus på, at Facebook, Google og Youtube har sat sig tungt på markedet for indhold uden at betale for det. Samtidig skriver han, at der kan skabes større konkurrence – og dermed lavere licens – ved at lægge flere af DR's programmer og DR's og TV 2's produktioner til net og og sociale medier i udbud.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs