MediaWatch

Rå rock giver SBS lytterløft i rette aldersgruppe

SBS Discovery Radio står svagere i 2013 blandt alle lyttere, men arbejder sig langsomt mod strategimålet - flere lyttere blandt de 19-50 årige.

'SBS Discovery Radio's seks radiobrands tabte lytterandele fra 2012 til 2013, når man betragter alle lyttere, i alle aldersklasser.

Det fremgik i fredags af MediaWatch’ 2013-status på hele markedet.

Tabet skyldes dog en selvvalgt strategiændring; en foryngelseskur af radioerne, der blev iværksat i marts.

SBS dropper violinerne: Rock skal ryste DR  

Den kommercielle nøgleaktør lagde et nye hovedfokus - at kunne mobilisere flest muligt ugentlige lyttere blandt de 19 til 50 årige.

Den nye strategi, der betød flere formatjusteringer, har nu virket i ni måneder. Nogle radiostationer vinder på formattilpasning, andre taber, og processen kommer til at tage tid. Status for de seneste 12 uger af 2013 viser en lille medvind:

Radioselskabet kan i snit samle 1.339.000 lyttere i ugentlig dækning blandt de 19-50 årige. Det er tre pct. flere, end de første 12 uger af 2013 - før formatjusteringerne trådte i kraft.

Rock trækker nye brugere

Det sekundære mål var at realisere det fulde potentiale for hovedkanalen, den landsdækkende NOVAfm.

“Her glæder vi os over, at netop NOVAfm i år trækker den rigtig vej ved at øge sin ugentlige dækning med 14 pct. - fra 762.000 til 868.000 ugentligt (blandt 19-50 årige),”  siger Tobias Nielsen, vicedirektør hos SBS Discovery Radio.

Et andet element i formatændringerne i marts var at etablere den rå rockstation, 'MyRock', som skulle trække nye lyttere fra DR – f.eks. P3 - til kommerciel radio.

Rockstationen, der gik on-air i marts, er vokset langsomt, og har de sidste 12 uger haft et gennemsnit på 128.000 ugentlige lyttere i 19-50 år.

“Det er særligt interessant for os at konstatere, at ca. en tredjedel af rock-lytterne ikke ellers lytter til et SBS-brands i forvejen, hvilket betyder at MyRock tiltrækker nye lyttere til SBS Discovery Radio,” siger Tobias Nielsen.

SBS Discovery Radio udbyder NOVAfm, PopFM, Voice, Radio100, MyRock og RadioSoft.

SBS bevarer den bløde pop på FM 

Mere rock rammer de danske byer 

Kilde:Gallup PPM måling, SBS Discovery.

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Bornholms Tidende er sendt ud i spare- og fyringsrunde, DR's dramachef blev afskediget, og Louds nye programdirektør varslede store forandringer for den unge radio. Få overblikket over en travl uge i den danske mediebranche.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs