Udrulning af digital radio og udnyttelse af DAB-blok 3 bør ske, uden det kommercielle radiomarked lider yderligere skade, og uden at kommerciel radio mister omsætning og konkurrencemæssig position i forhold til public service stationerne.
Sådan lyder bønnen til politikerne fra SBS Discovery Media A/S, indleveret i et aktuelt høringsvar om modeller for den fremtidige udnyttelse af DAB-blok 3
Efter en årrække præget af usikkerhed på markedet, eksisterer det kommercielle danske radiomarked på et skrøbeligt fundament, skriver radiovirksomheden.
Radiomarkedet er i dag præget af få aktører, og af et – sammenlignet med andre mediegrupper – lille omsætningsgrundlag. På trods af et udbud af FM5 og FM6 koncessionerne i 2003, er reklameomsætningen stagneret siden 2005.
SBS Discovery Media frygter, at politikernes nye DAB-ambitioner ender med at give dyr dobbeltdistribution og en forskydning af markedet i forhold til public service-stationerne.
"Vi mener, at udbygning af DAB-blok 3 først bør ske efter et eventuelt blokbytte mellem blok 1 og 2, som er planlagt at finde sted i løbet af 2014 og et udbud af FM5 har fundet sted, som er planlagt til at foregå i foråret 2014," skriver man.
SBS Discovey frygter ovenikøbet også den kanalmangfoldighed, som den bebudede overgang til DAB+ kan føre med sig.
"Det vil samtidig medføre tab af reklameomsætning for de kommercielle stationer, som sender på DAB."
Derfor mener SBS Discovery Media, at den store planlagte DAB-køreplan - her gennemgået på Mediawatch - kan ende som en fiasko for kommerciel radio.
"DAB skal blive en platform, der opbygges af en markedsinteresse og ikke et hensyn til teknik- og radiofabrikanter og distributører," lyder det.