MediaWatch

Her er lørdagens radiovindere

DR-radio hentede seks radiopriser lørdag aften ud af 13 uddelte, og det lykkedes for første gang Radio24syv at snuppe to priser.

P3s Monte Carlo vandt igen i år, endda to priser

Weekendens årlige radiokonference 'Radiodays', hvor radiofolk i to dage mødes og taler med radiofolk om radio, er i fuld gang.

Lørdag aften blev prisshowet Prix Radio afholdt med Julie Bundgaard og Mathias Buch Jensen som værter.

Priserne uddeles efter indstilling af en 17 mand stor jury.

Sidst lørdag aften er priserne nu uddelt, og her er vinderne i de mange fagkategorier med juryens begrundelse.

Morgenshow

Vinder er 'Go´Nova' med Maj Britt Vingsø og Dennis Ravn ( Nova FM )

I en tid hvor alle taler om bruger involvering, bruger Nova morgen lytterne på en skarp og troværdig måde. Det er lytternes bidrag, der får programmet til at fremstå aktivt og underholdende, og det giver indtryk af en community. Værtsparret er et fint match og der er god kemi.

Drivetime

Vinder: Monte Carlo (DR)

Programmet udfordrer til stadighed sit publikum. Efter det er kommet på TV, er det blevet et bedre radio program. Her turneres aktualitet så det bliver dagsorden sættene, frækt provokerende og humoristisk. De opfatter sig selv som rockstjerner på radio, og det er de blevet. Derfor vinder Monte Carlo årets drivetime for andet år i træk.

Nyheder og Aktualitet

Vinder: Arabiske stemmer (DR)

P1 har udvist stort mod til at definere et så vanskeligt emne med snævert fokus, personlig baggrund indsigt og humor. Alt i Mellemøsten er politisk, og vi får nye sider af emner fra valg til madlavning. Det er rigtig god formidling af svært tilgængeligt politisk stof.

Promoer

Vinder Søren Fauli (Radio24syv)

Egen reklamen viser hurtig reaktion på en provokerende debat, og vi får et overraskende pay off. Promoen er lytteværdig i sig selv, og fungerer fordi man opfatter at der er gang i en aktuel debat: “det program gad jeg godt høre”.

Radioreklame - national

Vinder : OK Kaffe (Radio Guru) Er sjov og tager lidt strøm på en tendens vi alle ligger lidt under for

Radioreklame- regionalt

Vinder:  Søhøjlandet (Carsten Agerbæk)

Det er en meget svær disciplin at reklamere for en bedemand. Det er let at lave sjov med, men meget svært at kommunikere reelt. Teksten rammer præcist der hvor den skal, lige i maven.

Årets Nyskabelse

Vinder: Damernes Magazine (Radio 24syv)

Procesradio fremdrift dramaturgi og egentlig nyskabende. Der er meget på spil for de to værter, og det kommer måske mest bag på dem selv, at projektet er lykkedes. Initiativet er aktivistisk radio, og at to mænd vover sig ind i dette kvinde dommierede univers er både befriende overraskende og humoristisk.

Årets reporter

Vinder: Thomas Schmidt Nørgaard, P4

Her er den klassiske live reporter, der knokler med stort og småt - en ildsjæl.Vi har lyst til at høre mere. Han er meget på. På alle måder stikker han vildt ud fra de andre og gør P4s regional radio endnu bedre.

Event

Vinder: Voice (SBS)

Voice er for længst etableret som et event ud over det sædvanlige. Voice 12 kunne næsten godt overleve uden at være på radio. Der er tale om kontinuerlig branding gennem mange år og mange måneder hvert år. Og så har de fat i en målgruppe, der er så ung at andre må misunde dem. Derfor får Voice prisen som årets event.

Special mention

Vinder: Danmarks Befrielse Radio (radio ALFA)

At lave en event om Danmarks befrielse er en kraftanstrengelse og et sats for en kommerciel radio. Det betyder at vi endnu en gang husker historien og ALFA laver journalistik med 2000 deltagere. Dette initiativ fortjener en helt særlig ros.

Dokumentar:

Vinder: Psykiateren fra Hobro (DR)

Juryen har haft en diskussion af, at der blandt de indstillede er repræsenteret flere genrer: dokumentar/montage/features. Og de enkelte programmer er svære at skille ad, men rummer hver for sig unikke kvaliteter. Vinderen er klassisk dokumentarisme med en klar afsløring, der rækker langt ud over den enkelt stående udsendelse.

Nationale radiokanal

Vinder: P3

EB's publikums pris

Vinder: Monte Carlo (P3)

Mere fra MediaWatch

Watch Medier opruster og udvider i Norge

Ansættelsen af nyhedsredaktør er en del af danske Watch Mediers norske søstermediers ekspansion. I løbet af 2022 skal han stå for lanceringen af to nye branchemedier.

45.000 så europæisk fodboldkamp hos lokalmedie

Redaktionschef kalder seertallene for ”rigtig flotte” i en lederartikel, efter at regionalavisen sikrede sig rettighederne til at vise Viborg FF’s Conference League-kamp på sin hjemmeside.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs