Radiolytning falder kun 5 pct. om sommeren

Sommerferie-ugerne påvirker tv-seningen markant, men den samlede radiolytning falder beskedent i forhold til resten af året, viser analyse.

Mange bryder de faste medievaner i sommerugerne; de pendler ikke til jobbet, sover længe, er mere ude, og mange rejser på ferie rundt omkring i Danmark eller i udlandet.

Det påvirker tv-seningen markant, men den samlede radiolytning falder kun fem procent i forhold til resten af året.

Det viser en status, som DR Medieforskning har udført. DR har målt på de seneste fem somre, og faldet er beskedent.

"Selv om det er ferie, er der formentlig mange, der stadig går derhjemme og lytter til radio, som de plejer. Radio høres primært om dagen, og mange går selvfølgelig også stadig på arbejde i en del af ugerne om sommeren. Jobbet og i bilerne til og fra arbejde er et af de steder, der bliver hørt meget radio,” siger medieforsker Dennis Christensen fra DR Medieforskning i en pressemeddelelse.

DR Medieforskning har også set på, hvor mange procent af befolkningen, der dagligt tænder for radioen om sommeren i forhold til resten af året.

Her er sæsonudsvinget også begrænset. I gennemsnit er der fire procent færre lyttere pr. dag hen over sommeren i forhold til resten af året.

Hvor det sidste sommer var 70,7 procent af befolkningen, der havde radioen tændt dagligt, er det tilsvarende tal 74,7 procent i året som gennemsnit.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også