En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag2. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
11.02.2013kl. 08.35

Radiochef: Svært at måle unge lyttervaner med gamle metoder

Der er store gevinster for regionale radiostationer i at skifte til elektroniske lyttermålinger, men der er også faldgruber, siger radiokonsulent.
Per Fanefjord Laursen

Det er en stor håndsrækning for radiostationer at skifte fra lyttertal baseret på telefoninterviews til TNS Gallups elektroniske PPM målinger (Portable People Meter), der blev indført i 2008.

Den første gevinst er, at de fleste radioer altid vinder en mærkbar øget dækning, mens deres share fastholdes. Dækningen stiger, fordi målingerne fanger alle dem, der ikke ved de har lyttet til en given radiokanal, eller kan huske det.

Det sås for nylig, da Fynske Mediers ‘Klubben’ skiftede til PPM-målinger og opnåede en fordobling af sin ugentlige nettodækning. Klubben fik den optimale valuta ud af et skifte, fordi brandet kun er 12 måneder gammel og meget naturligt havde begrænset kendskab.

Tilpasset digital fremtid
Den indbyggede positive effekt fra et metodeskifte har givet ’Klubbens’ direktør Kent Kordt blod på tanden. Han foreslår nu, at PPM-målemetoden bør udbygges således, at alle dele af landet kan få lyttertal målt via PPM.

”Hvis man stod for at starte en ny radiostation henvendt til unge lyttere, bliver det svært at få brugbare Cati-tal (telefoninterviews) i stationens første leveår. Dels på grund af den rullende halvårsrapport, men i høj grad fordi den type lyttere er aktive på mange platforme samtidig (mobil, Ipad, tv etc.) og næppe kan genkalde, hvilken radiostation man har lyttet til i mere end fem minutter den foregående dag. For mig at se er der ingen tvivl om, at en automatisk elektronisk måling, hvad enten det er som PPM målerne fungerer i dag, eller via software i mobiltelefoner, er fremtiden, siger han til Radioassistant.dk

Mange fordele
Radiokonsulent Kristian Høyrup forstår godt, at kommercielle regionale radiostationer ønsker at skifte til PPM målinger; udover flere lyttere giver de kontinuerlige elektroniske data også mange fordele i programming og reklamesalg.

Men bolden ligger hos radiobranchen selv, minder han om. Og udfordringen er, at PPM-systemet i Danmark ikke er indrettet til mindre områder.

“I Danmark er PPM målinger baseret på omkring 750 radiometre over hele landet og designet til at måle landsdækkende radio - ikke lokale stationer. Jo mere regionalt og lokalt man bruger data, jo færre metre ligger til grund for tallene, og jo større bliver usikkerheden. Det siger Gallup også selv,” påpeger han.

Ca. 75 måles på Fyn
Fyn er et univers på knap en halv mio. indbyggere eller ca. 10 procent af landets befolkning, så i teorien er der omkring 75 fynboer med en radiometer på sig.

“Jeg forstår udmærket glæden hos Klubben. Jeg håber blot, de er opmærksomme på, at den kan være kort. Når TNS Gallup næste gang skifter ud i panelet på Fyn, kan det få katastrofale følger. For målingen er baseret på meget få metre,” siger Kristian Høyrup.

Radioerne eget ansvar
Det lille antal PPM-enheder betyder, at selv større stationer kan opleve timer, hvor der ifølge PPM data er nul lyttere. De "hoppende" tal, også på ugebasis, er et udtryk for at der er for få metre ude.

”Men for få metre er naturligvis ikke en fejl hos TNS Gallup. Det er kunderne – radiostationernes – ansvar. For det er dem der ikke vil betale for flere metre,” minder Kristian Høyrup om.

Han tvivler dog på en udvidelse. Økonomien i den private sektor er ikke til ekstra udgifter, og DR er godt tilfredse med målingerne ifølge MediaWatchs oplysninger.

”For de store stationer vil månedstal og kvartalstal ikke ændres meget ved at indsætte flere metre og derfor er interessen i at få flere ikke særlig stor. Men for de mindre kan der potentielt hentes en del flere lyttere,” siger Kristian Høyrup.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.
  • Aller Media skærer til i ny omstrukturering
  • Aller Media hyrer ny direktør

For abonnenter

Foto: Jacob Ehrbahn
Kommunikation

Adform vil måle klimaaftryk fra digitale reklamer med nyt partnerskab

For abonnenter

Foto: PR/Amedia
Aviser

Amedia indfører ansættelsesstop

For abonnenter

Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Medienyt

Maren Uthaug vinder bogprisen De Gyldne Laurbær

Foto: Screenshot
Ugeblade & Magasiner

Svensk myndighed godkender Bonniers mulige opkøb af magasinplatform

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Forhandlinger nedbringer fyringer i DR Medieproduktion

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
TV

Forhandlinger nedbringer fyringer i DR Medieproduktion

Afskedigelserne i DR-afdelingen sker som følge af et fald på et tocifret millionbeløb i budgettet til intern produktion i public service-stationen.

For abonnenter

Foto: Screenshot
Ugeblade & Magasiner

Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter

Musikmediet har tredoblet abonnementsbasen, mens slunkne annonceindtægter har rettet sig. Gaffa ser dog først ind i muligt overskud fra 2024.

For abonnenter

Foto: Pr Aller Foto og Video
Ugeblade & Magasiner

Aller Media skærer til i ny omstrukturering

Omstruktureringen i det familieejede bladhus medfører en række stillingsnedlæggelser, erfarer Journalisten.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Adform vil måle klimaaftryk fra digitale reklamer med nyt partnerskab – 16.31
  • Facebook-ejer stiger 20 pct. ved åbningen i USA – 16.15
  • Amedia indfører ansættelsesstop – 15.59
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media – 14.54
  • Svensk myndighed godkender Bonniers mulige opkøb af magasinplatform – 14.25
  • Aller Media skærer til i ny omstrukturering – 12.37
  • Forhandlinger nedbringer fyringer i DR Medieproduktion – 12.32
  • Berlingske-journalist bliver mediechef i Venstre – 11.55
  • Make Influence starter 2023 med ny investor og to færre direktører – 11.32
  • Impact tabte penge på Metoo-dokumentar – 10.45
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang – 10.10
  • Republikaner vil forbyde Tiktok i USA – 09.20
  • Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter – 08.25
  • Youtube slukker for annoncer hos danske kristne influencere – 08.18
  • Meta halverede overskud i sidste kvartal af 2022 – 07.25
Flere nyheder

Job

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Head of Business Development

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge