Radiochef: Svært at måle unge lyttervaner med gamle metoder

Der er store gevinster for regionale radiostationer i at skifte til elektroniske lyttermålinger, men der er også faldgruber, siger radiokonsulent.
Per Fanefjord Laursen

Det er en stor håndsrækning for radiostationer at skifte fra lyttertal baseret på telefoninterviews til TNS Gallups elektroniske PPM målinger (Portable People Meter), der blev indført i 2008.

Den første gevinst er, at de fleste radioer altid vinder en mærkbar øget dækning, mens deres share fastholdes. Dækningen stiger, fordi målingerne fanger alle dem, der ikke ved de har lyttet til en given radiokanal, eller kan huske det.

Det sås for nylig, da Fynske Mediers ‘Klubben’ skiftede til PPM-målinger og opnåede en fordobling af sin ugentlige nettodækning. Klubben fik den optimale valuta ud af et skifte, fordi brandet kun er 12 måneder gammel og meget naturligt havde begrænset kendskab.

Tilpasset digital fremtid
Den indbyggede positive effekt fra et metodeskifte har givet ’Klubbens’ direktør Kent Kordt blod på tanden. Han foreslår nu, at PPM-målemetoden bør udbygges således, at alle dele af landet kan få lyttertal målt via PPM.

”Hvis man stod for at starte en ny radiostation henvendt til unge lyttere, bliver det svært at få brugbare Cati-tal (telefoninterviews) i stationens første leveår. Dels på grund af den rullende halvårsrapport, men i høj grad fordi den type lyttere er aktive på mange platforme samtidig (mobil, Ipad, tv etc.) og næppe kan genkalde, hvilken radiostation man har lyttet til i mere end fem minutter den foregående dag. For mig at se er der ingen tvivl om, at en automatisk elektronisk måling, hvad enten det er som PPM målerne fungerer i dag, eller via software i mobiltelefoner, er fremtiden, siger han til Radioassistant.dk

Mange fordele
Radiokonsulent Kristian Høyrup forstår godt, at kommercielle regionale radiostationer ønsker at skifte til PPM målinger; udover flere lyttere giver de kontinuerlige elektroniske data også mange fordele i programming og reklamesalg.

Men bolden ligger hos radiobranchen selv, minder han om. Og udfordringen er, at PPM-systemet i Danmark ikke er indrettet til mindre områder.

“I Danmark er PPM målinger baseret på omkring 750 radiometre over hele landet og designet til at måle landsdækkende radio - ikke lokale stationer. Jo mere regionalt og lokalt man bruger data, jo færre metre ligger til grund for tallene, og jo større bliver usikkerheden. Det siger Gallup også selv,” påpeger han.

Ca. 75 måles på Fyn
Fyn er et univers på knap en halv mio. indbyggere eller ca. 10 procent af landets befolkning, så i teorien er der omkring 75 fynboer med en radiometer på sig.

“Jeg forstår udmærket glæden hos Klubben. Jeg håber blot, de er opmærksomme på, at den kan være kort. Når TNS Gallup næste gang skifter ud i panelet på Fyn, kan det få katastrofale følger. For målingen er baseret på meget få metre,” siger Kristian Høyrup.

Radioerne eget ansvar
Det lille antal PPM-enheder betyder, at selv større stationer kan opleve timer, hvor der ifølge PPM data er nul lyttere. De "hoppende" tal, også på ugebasis, er et udtryk for at der er for få metre ude.

”Men for få metre er naturligvis ikke en fejl hos TNS Gallup. Det er kunderne – radiostationernes – ansvar. For det er dem der ikke vil betale for flere metre,” minder Kristian Høyrup om.

Han tvivler dog på en udvidelse. Økonomien i den private sektor er ikke til ekstra udgifter, og DR er godt tilfredse med målingerne ifølge MediaWatchs oplysninger.

”For de store stationer vil månedstal og kvartalstal ikke ændres meget ved at indsætte flere metre og derfor er interessen i at få flere ikke særlig stor. Men for de mindre kan der potentielt hentes en del flere lyttere,” siger Kristian Høyrup.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også