MediaWatch

Radio- og tv-nævnet skal diskutere SBS-sag

Formand, Mads Bryde Andersen, vil nævne sagen om SBS Radio og det skjulte sponsorprogram Kina Ekspressen på nævnets næste møde.

Sagen om SBS Radio, der gennem fire år har bragt magasinet 'Kina Ekspressen' uden at fortælle lytterne, at radioen fik penge af producenten for at bringe programmet, kommer nu på bordet i Radio- og tv-nævnet.

Nævnets formand, Mads Bryde Andersen, fortæller, at han vil gøre opmærksom på sagen ved næste møde, fredag d. 25. januar.

"Jeg vil nævne sagen på nævnets møde næste fredag. Hvis der ikke foreligger en klage på det tidspunkt, kan nævnet tage stilling til, om det vil tage sagen op af egen drift," siger han til MediaWatch.

Radio- og tv-nævnet kan tage sager op af egen drift, men det sker dog meget sjældent. Langt de fleste sager, nævnet behandler, initieres af en klage.

Sponsorater skal deklareres
SBS Radio har bekræftet, at stationerne Nova FM og The Voice i en årrække har fået penge for at bringe programmet 'Kina Ekspressen'. Programmet, der handler om Kina og kinesisk kultur, er blevet leveret af produktionsselskabet Gbtimes, der også har betalt for at få det i æteren. Majoriteten af Gbtimes er ejet af den kinesiske statsradio China Radio International.

Derved kan SBS Radio have brudt flere regler i radio- og fjernsynslovgivningen. Loven kræver dels, at sponsorater skal blotlægges for lytterne, desuden er der krav om, at sponsorer ikke må have redaktionel indflydelse på de programmer, de sender penge efter.

"Generelt, hvis en station modtager sponsortilskud til udsendelsesvirksomhed uden at gøre opmærksom på det, så foreligger der en tilsidesættelse af reglerne," siger Mads Bryde Andersen, der ikke vil kommentere den konkrete sag om SBS Radio.

Sjældent at nævnet tager sager op
Til trods for, at SBS Radio bekræfter at have bragt sponsoreret indhold uden at deklarere det, er det ikke sikkert, at nævnet beslutter at tage sagen op.

"Der er som sådan ikke noget til hinder for, at nævnet tager en sag op af egen drift. Men der er nogle strategiske overvejelser i forhold til det. Gik man alle sendefladerne igennem, kunne man finde mange overtrædelser, som ikke er taget op. Og hvorfor vælger man så een sag, men ikke en anden," spørger Mads Bryde Andersen.

Konsekvensen af en sag i Radio og tv-nævnet vil typisk være en påtale. I sjældne, særligt grove, tilfælde kan der være tale om inddragelse af sendetilladelser.

Sidste år behandlede nævnet udelukkende sager på baggrund af klager. I 2011 valgte nævnet dog at initiere en sag om TV 2's søndagsserie 'Den som dræber', der fik kritik for overskride sin sendetilladelse ved at bringe voldelige scener på et tidspunkt, hvor mange børn så tv.

- JHT

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere