Ramskov: Nyhedsræs skadede kvalitetsjournalistikken i år

Medierne fortsatte med at spæne efter de samme historier i 2012, mener Radio24syvs adm. direktør og chefredaktør, der sender drillenissen videre til Stig Ørskov.

Direktør og chefredaktør for Radio24syv, Jørgen Ramskov,  er imponeret over DR 1's seertal i 2012 og skuffet over, at der bruges så mange redaktionelle kræfter - og spalteplads - på nyhedsræs. 

Når det gælder årets medieudvikling...

- hvad har overrasket dig mest?
"På det nationale plan at DR1 slap så godt fra sin store omlægning, og TV 2 hovedkanal gik så relativt meget tilbage. Internationalt at presseetikken i England generelt var så langt ude i muddergrøften, som eksemplerne desværre viste."

- og skuffet dig mest?
"At den konstante nyhedsopdatering på alle platforme og hele tiden tilsyneladende fortsætter med at presse kvalitetsjournalistikken, så små sager, personsager og ikke-sager kan erobre nyhedsbilledet – i hvert fald på nettet."

- hvilken ny tendens overlever næste år?
"Det er måske ikke en ny tendens, men det vil være en voldsomt styrket tendens, at vi forbrugere fortsætter med at erobre kontrollen i forhold til, hvad vi vil se, høre og læse hvornår og hvor. At tablets og tidsforskudt medieforbrug virkelig bider sig fast."

- hvilken tendens flopper?
"Jeg er langt fra skråsikker, men jeg er desværre ret skeptisk i forhold til avisernes forskellige betalingsmure."

- hvilken idé ville du gerne selv have fået?
"Der er desværre en del – ingen nævnt og ingen glemt. Men jeg har en god fornemmelse for ideer i 2013."

Drillespørgsmålet fra Maria Rørbye Rønn:
I havde ambitioner om 500.000 ugentlige lyttere, da I lancerede Radio 24Syv, men I kom aldrig rigtig i mål. Hvad gik galt? Hvad vil I gøre anderledes næste år? Og vil man se 24Syv nedjustere ambitionsniveauet?

"Vi var og er ambitiøse, og det har jeg svært ved at se, er galt. Så vi nedjusterer ikke vores ambitioner. Men vi havde ikke drømt om så voldsom en vækst på tidsforskudt lytning og den tæller ikke med i den normale måling. Og så sætter vi først i 2013 rigtig blus på markedsføringen af al den gode radio, vi sender. Så jeg ser meget positivt på 2013 og glæder mig også over, at vi også har været i stand til at inspirere P1."

Jørgen Ramskovs drillespørgsmålet går til Stig Ørskov, Politiken:
Du har gjort dig til talsmand for at DR og TV 2 kun må citere i ganske kort form fra dagbladenes historier – og at deres hjemmesider ikke burde bringe nyheder. Hvordan harmonerer det med, at dagbladene selv forsøger at ”sælge” deres historier til både andre aviser og elektroniske medier i et forsøg på at få omtale og få historierne til at leve og udvikle sig?

Følg stafetten fra start:

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også