Radio 24syv skifter ham til nytår

Taleradioen Radio 24syv skal åbne armene for et bredere udsnit af danskerne, hvis den skal opnå passende gennemslagskraft. Programjusteringen sker i januar.
Per Fanefjord Laursen

Til midnat er det ét år siden, at kulturminister Uffe Elbæk og hovedejer Lisbeth Knudsen i fællesskab trykkede på knappen og sendte Radio 24syv ud i æteren.

Radio 24syv benytter dog ikke sin fødseldag til at relancere radioen eller justere i programfladen. Det gemmes til efter nytår, hvor flere programmer flyttes, andre nedlægges, og nye kommer til gennem januar måned.

”Vi benytter årsskiftet som skæringspunkt, fordi der er leveringsaftaler og kontrakter, der udløber den 31. Efter nytår kommer der programændringer. Grundfladen på 24syv er, som den skal være, men vi flytter rundt på visse programbrikker, og der dukker også nye programmer op, hvor vi skifter ud for at få mere af det, som fungerer godt,” siger direktør Jørgen Ramskov, Radio 24syv.

”Jeg kan ikke komme det nærmere nu, for det skal først udmeldes internt. Men der er masser af håndtag, som kan vi skrue på,” siger Jørgen Ramskov, der godt kan bekræfte, at primetime-fladerne, morgen og eftermiddage, får mere opmærksomhed.

Mange løse lyttere
Når Jørgen Ramskov kigger frem på 2013, er målet fortsat at nå de oprindelige lovede 500.000 lyttere i ugentlig dækning.

Der mangler hele 200.000, men radioens lytterdata gemmer en god nyhed: I runde tal er 24syv aflyttet af 300.000 om ugen, men over 600.000 hver måned. 24syv har således mange lidt ‘løsere’ lyttere, der kan løfte radioens dækning betragteligt, hvis de blev lidt mere loyale.

“Det er vi opmærksomme på. Vi har skærpet indsatsen for løbende at promovere kommende programmer i fladen, så vi sender flere lyttere videre og over tid styrker loyaliteten,” siger Ramskov, der også lover tiltrængt ny markedsføring af radioen fra januar.

Omvendt har de seneste 12 måneder vel bevist, at det samlede lytterpotentiale til den seriøse taleradio, som 24syv og P1 producerer, er en afgrænset gruppe?

“Det er rigtigt, at taleradio har et begrænset publikum og sandsynligt, at potentialet til ren taleradio er 700.000-800.000 danskere. Meget tyder da også på, at 24syv og P1 har kannibaliseret på hinanden i 2012. Både P1 og vi håbede på at udvide taleradiolytningen, men det er ikke sket. Men vort mål er fortsat at vinde flere lyttere i 2013.”

Vil programtilpasningerne i januar sikre, at 24syv favner bredere i 2013. Så den bliver tiltrækkende for flere og nye lyttere, f.eks. i det enorme P4 segment?

”Vi har hele tiden haft det mål at placere os mellem lyttere, der er lidt for gamle for P3 og lidt for unge til P4, og som synes P1 er for stift. Så ja - 24syv skal favne bredere i 2013 inden for de programbetingelser, vi er udstyret med. Men vi skal ikke tranformere 24syv til en strømlinet mainstream nyhedsradio al la TV 2 News for at hæve lyttertallet. Dertil er vore programkrav for specifikke, til både genrer og form. Politikerne har bestilt en radio, der kommer rundt krogene, og det er vi meget tilfredse med at levere,” siger han.

Radioens mest aktuelle lyttermål går mere på at overtale dem, der sjældent kigger fordi, til at komme forbi oftere. Og blive længere.

Mål for tidsforskudt lytning
Ved ét årsdagen vil 24syv-direktøren meget hellere tale om potentialet for at vinde lyttere via stigende online brug, som er leveret via 24syvs streamet player eller via podcast.

Det forbrug skal kultiveres, så det en dag kan opgøres og indgå i afregningen overfor radioens interessenter, herunder politikere og licensbetalerne.

”Vi skal have flere lyttere i 2013, men vi er meget optaget af, at netop taleradio er særligt velegnet til at hente til senere lytning, hvilket er helt i overensstemmelse med den generelle mediebrugs-tendens, der går mod mere tidsforskudt forbrug. Jeg forestiller sig, at vi i januar er klar med digitale brugermål for 2013 for antal downloads og antal brugere online,” siger Ramskov.

Læs også: Radio 24syv mangler trofaste fans

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også