Få har penge til nordisk tv- og radioopkøb

Det er meget få aktører, der kan hoste op med 12 mia. kr. for ProsiebenSat1´s tv- og radiokanaler i Norden, vurderer medieanalytiker.
Thomas Bo Christensen

Hvem har 12 milliarder danske kroner på kistebunden til at investere i tv- og radio-kanaler i Norden?

Det er et aldeles godt spørgsmål, mener medieanalytiker i PwC, John G. Sørensen, med henvisning til, at mediesitet Kampanje i dag kunne fortælle, at det tyske mediehus ProsiebenSat1 igen har sat deres nordiske medieaktiviteter til salg.

Tyskerne skulle angiveligt ønske en pris på op mod omkring 12 milliarder danske kroner for deres nordiske medier, der bl.a. tæller SBS Media - og et så stort beløb indsnævrer køberfeltet:

”Der er jo ikke så mange, der kan udskrive en check på så mange penge, så derfor har jeg svært ved at se oplagte købere," lyder det fra John G. Sørensen.

Kapitalfondene har pengene
Ifølge Kampanje skulle der dog både være mediehuse og finansielle selskaber i spil til at overtage medierne fra ProsiebenSat1. Her nævnes Network Discovery Communication som en af de mulige mediekoncerner, der kan være interesseret, ligesom kapitalfondene BC Parters, EQT og Providence Equity Partners skulle overveje et opkøb.

Flere af kapitalfondene har i forvejen et godt kendskab til det nordiske mediemarked. F.eks. har EQT tidligere ejet den svenske tv-distributør Com Hem, mens Providence Equity Partners har et stærkt fokus på medier for nylig solgte en aktiepost i den amerikanske streamingtjeneste Hulu.com.

Ifølge John G. Sørensen er det da også kapitalfondene, der efter hans vurdering ville have pengene til at gå ind i så stor en handel. Men omvendt er det nordiske mediemarked ikke nødvendigvis det oplagte sted for en kapitalfond at lægge sine penge.

”Hvis det en kapitalfond går ind i det, så skal det være for en pris, som de synes er tilpas lav. For en kapitalfond skal kunne fordoble værdien af en business case inden for en relativ kort årrække for, at det er interessant for dem, og det kan jeg godt have svært ved at forestille mig, at det kan ske på tv- og radiomarkedet. Problemet er jo også, at de jo typisk vil skulle reducere omkostningsniveauet, og der kan man spørge, hvor stort et potentiale der er i det.”

Mere vækst i udlandet
Samtidig mener medieanalytikeren, at selv om det nordiske tv- og radio-marked er attraktivt og i de senere år har klaret sig bedre end resten af Europa, så er det nok ikke der, at hverken kapitalfonde eller mediekonglomorater ser det største potentiale for vækst:

”En kapitalfond ville kunne rejse pengene, ligesom nogle af de helt store internationale mediekoncerner vil kunne det. Men jeg tvivler på, at eksempelvis en stor nordamerikansk mediekoncern vil satse på det nordiske mediemarked, som jo er ret modent og præget af stærke public service-medier. Så vil de nok hellere søge mod lande med store vækstraterne som i f.eks. Indien og Sydamerika.”

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også