Ramskov: 24syv nåede ikke målene for år 1

Målet var en halv mio. ugentlige lyttere og en share på 2-3 pct. Men så godt gik det ikke, evaluerer 24syv-direktør Jørgen Ramskov.

Det giver ikke mening at måle Radio 24syv, før der er gået et år. Sådan parerede radiokanalens direktør, Jørgen Ramskov, kritikken af kanalens skuffende lyttertal i januar. Efter et år ville han gerne nå 500.000 ugentlige lyttere og en share på 2-3 pct.

Nu er den selvpåførte deadline nået. Radio 24syv bliver et år på torsdag, den 1. november. Men med mellem 280.000 og 310.000 ugentlige lyttere og en share på 1,5 pct., må direktøren erkende, at det er gået dårligere end håbet.

"Jeg tror stadig, at vi kan komme derop, men det kommer til at tage længere tid, end vi havde regnet med. Det er realistisk, men jeg kan konstatere, at vi ikke nåede det," siger han til Jyllands-Posten.
 
Haltende markedsføring og skjulte lyttere
Ifølge direktøren skyldes de skuffende lyttertal blandt andet, at den nye radiokanal ikke har været god nok til at markedsføre sig selv og møve sig ind i de danske lytteres radiovaner og -bevidsthed, der domineres af stærke brands som DR.

Desuden hæfter Ramskov sig ved, at 24syv - ifølge kanalens egne målinger - har et betydeligt og voksende lyttere til podcasts og anden tidsforskudt lytning. Online-lyttere medregnes ikke i de konventionelle lyttertal.

Ifølge Ramskov, er antallet af 24syv-programmer, der downloades til tidsforskudt lytning steget fra 250.000 i januar til næsten 450.000 i september. 

"Jeg vil stadig gerne nå 500.000 lyttere på traditionel radio på sigt, men jeg tor, at det er tidsforskudt lytning, der er vores vækstområde," siger han til Jyllands-Posten.

- JHT  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også