Medier klemmes i udbudskrigen

Aviser, magasiner og tv-kanaler føler sig holdt som gidsler i priskrigen mellem annoncører og mediebureauer.

 Medierne er sidste led i annoncefødekæden, og derfor bliver de hårdest ramt, når de første led forhandler priserne ned. 

Sådan lyder konklusionen fra en række danske medier, der føler sig taget som gidsler i den udbudskrig, der i øjeblikket kæmpes mellem mediebureauer og annoncører. 

Mediebureauerne lover annoncørerne noget, og så må medierne makke ret - eller vinke farvel til annonceaftalerne, siger Ene Charlotte Krog, annoncedirektør i Aller Media, til Børsen. 

"Det er åbenlyst problematisk, at nogen lover noget på vores vegne. Selvfølgelig har vi retten til at sige nej, men det er med en rygende pistol for panden," siger hun til Børsen. 

Men mediebureauerne er også presset af det vigende annoncemarked. Det er annoncørernes marked, og de vælger det bureau, der kan love dem den laveste pris, siger mediebureauerne Omnicom Media Group og Mindshare til Børsen. 

Fortsætter udviklingen, kan det give bagslag for annoncørerne, fordi de udsulter den platform, der skal præsentere deres produkter, siger Flemming Rasmussen, kommerciel direktør hos TV 2, til Børsen. 


- JHT
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også