MediaWatch

Radiokonsulent: Radio24syv stadig kun et appendiks til DR

Efter snart et år på banen har Radio24syv ikke betydet nogen væsentlig ændring af radiomarkedet, lyder det fra mediekonsulent Jesper Grunwald.

Intentionerne er gode, og mange programmer er også er spændende, men Radio24syv er endnu et uforløst eksperiment. Sådan lyder vurderingen fra mediekonsulent og tidligere DR-chef, Jesper Grunwald, i en klumme i Information i dag.

Her skriver han, at selv om Berlingske og Peoples Press´ radiokanal snart har været på benene i et år, så har den ikke ændret væsentligt ved radiomarkedet. For om end der er kommet en valgmulighed mere, så har kanalen hverken stjålet lyttere fra DR eller givet et væsentligt større publikum til dansk taleradio. Samtidig er for mange er programmerne for "selvoptagede", mener Grunwald:

”Det er, som om kanalen er så forfængeligt optaget af egen ’anderledeshed’, at perceptionen hos brugerne fortoner sig. Konsekvensen er en samlet kanal, der godt nok er ny i sproget, men gammeldags som et skuffedarium i sin struktur. En ny radio i et gammeldags monopol-univers og med lyttertal så lave, at 24syv endnu ikke kan undgå etiketten som et appendiks,” skriver Grunwald og henviser bl.a. til lyttertallene for P1 og Radio24syv om morgen, hvor DR-kanalen dagligt har næsten 200.000 lyttere mellem kl. 6 og 9., mens 24syv blot har 45.000.

Samtidig er der dog også roser – f.eks. fremhæver han, at det er absurd og uretfærdigt, at 24syv-programmet Datolinjen, som Grunwald mener fungerer godt, kun har 15.000 lyttere.

- TBC

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs