IUM: Tvivl om SBS Radios kommercielle styrke

SBS Radios udvikling til superpower-status kan let trues af stærke regionale radioer i vestdanmark, spår IUM.
Per Fanefjord Laursen

SBS Radio bliver efter al sandsynlighed supermagten i national kommerciel radio i 2013, konkluderer Initiative Universal.

Det er billedet efter opkøbet af New Radios brands, Radio 100, Radio Soft og Radio Klassisk. SBS Radio står i forvejen bag Nova FM, The Voice og PopFM. Desuden lancerer SBS Radio ”Radio Play”, som i første omgang indeholder tre digitale nichekanaler.

SBS Radios slagplan er, at man med seks radiobrands i porteføljen vil repositionere flere af dem for at fylde mere i æteren og tage andele fra DR.

Tvivl om SBS brands
Umiddelbart en skudsikker plan, men IUM’s Broadcast Planner, Simon Trajcevski, sår tvivl om SBS’ styrke på bureauets eget site, Frontbox.

Han noterer, at kommerciel radio i uge 1-34 (19-50 år) har taget ét sharepoint fra DR i forhold til 2011. I samme periode er P4 gået tilbage med 1,7 procentpoint.

Det er efter bogen, men fremgangen for kommerciel radio skyldes primært, at de lokale-regionale radiostationer under DDR-netværket er gået 1,8 procentpoint frem. Omvendt har SBS’ Radio100, Nova FM og The Voice mistet andele - ca. et 0,5 point hver.

IUM: Kan de tackle DR?
Det samme billede ses på ugentlig dækning. De kommercielle stationer har samlet set styrket deres ugentlige dækningsevne med 0,9 procentpoint i perioden. Det skyldes primært fremgang hos de lokale-regionale radioer. Omvendt faldt den ugentlige dækning med 2,7 procentpoint på DR.

“Denne udvikling sætter spørgsmålstegn ved, om SBS Radio fremadrettet er i stand til at tage lytterandele fra DR, når de bærende stationer (Radio 100, NovaFM, The Voice) mister share og dækningsevne,” siger Simon Trajcevski, der formoder, at SBS Radio i 2013 vil ændre profilen på enten Radio 100 eller Nova FM, da de to stationer ligger profilmæssigt meget tæt.

Høj share - stigende indtægter
IUM hælder til, at SBS Radio bliver det eneste nationale salgsnetværk, hvor flere af de lokale radiostationer øst og vest for Storebælt inddrages. Denne monopollignende situation vil SBS Radio formentlig udnytte til at presse priserne op.

“Vi forudser, at SBS Radio ender med at have en kommerciel share på minimum 70 procent, hvilket de fremadrettet vil udnytte til at presse prisen op. Men SBS selvsikkerhed kan svækkes, hvis de større jyske radiostationer slår sig sammen, bygger videre på resterne fra DDR og skaber en stærk position vest for Storebælt. Grundstammen kan være f.eks. Radio ANR, ABC og Radio Skala. Hvis dette scenario bliver en realitet så vil SBS Radio fortsat have en 100 pct. dominans på Sjælland, men vil igen stå relativ svagt i det jyske.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også