Ny radiodirektør tvivler på en fremtid med DAB

Efter år i venteposition har SBS' nye radiodirektør stort set tabt troen på en fremtid med DAB. Derfor er fokus rettet mod online-distribution, der er billigt, mere fremtidsikret og uden politisk slingrekurs.
Per Fanefjord Laursen

Kommerciel radios ambitioner om at opnå ligeværdig distribution med DR på DAB er mere eller mindre passé, vurderer den mangeårige DAB-fortaler Jim Receveur.

Receveur indtog før sommerferien stolen som direktør for den nye private hovedaktør, SBS Radio, og han har ændret udgangspunkt efter flere års venten på politikere og embedsmænd.

I stedet præsenterede han som noget af det første planer om at søsætte en digital online offensiv – Radio Play - der både tilbyder tre flow radiobrands til pc og mobilen samt musik i et a-la-carte valg.

”Jeg har ikke fuldstændig tabt troen på at distribuere vore radioer via DAB, men går vi i stedet online, kan vi udrulle mange digitale brands lige nu; det er langt, langt billigere end på DAB, og langt mere fremtidssikret,” siger Jim Receveur.

Uudnyttet plads i årevis
Kommerciel radio har i flere år ventet på, at politikere skulle gøre det, de aftalte under et forlig i 2009; nemlig lancere et udbud af sendeplads på DAB for kommerciel radio – et udbud, der skulle være økonomisk realistisk for den økonomisk svage danske kommercielle sektor.

”Det er kritisabelt, at det har stået sendeplads i mux2 ledigt i to år, hvor vi har kigge på at få lov at sende. Når jeg i dag ser tilbage på både politikernes og DR’s ageren omkring DAB i Danmark, er det svært for mig at tro på en DAB fremtid for SBS Radio,” lyder det fra SBS-direktøren.

Med de nye online planer vil SBS Radio råde over ni radiobrands på FM og online. Jim Receveur er sikker på, at det tal er større om ét år. Sandsynligvis med nye lyttemuligheder både på FM og online.

Politikerne genoptager diskussionen af både FM og digital radio under de kommende medieforhandlinger i september, oplyste medieordfører Mogens Jensen (S) forleden til MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også