MediaWatch

Global: Web-abonnenter overhaler print på FT

Digitale abonnementer overhaler print på FT

Digitale abonnementer overhaler print på FT
Financial Times, der dagligt læses af 2,1 mio. læsere verden over, har meldt, at avisen nu har flere digitale abonnenter end print-abonnenter, og at den digitale omsætning nu udgør halvdelen af al salg i FT Group. Det udmeldte Pearson-gruppen, der ejer Financial Times, skriver TechCrunch.
Antallet af digitale abonnementer steg 31 pct. i det første halvår af 2012 og nu tæller over 300.000. 299.000 læsere abonnererer på den lyserøde papirudgave. Financial Times’ betalingsmodel tillader læsere at læse otte artikler gratis om måneden – vil man læse mere, koster det penge. 
  Non-profit radiofusion i USA
WGBH, en af de største broadcastere i USA, har købt Public Radio International (PRI)– en anden af Amerikas største broadcastere. PRI er blandt andet kendt for programmerne ’This American Life’ og ’Studio 360’. Ifølge New York Times er de finansielle detaljer ikke kendte, men PRI vil fortsætte som selvstændig enhed. De offentligt støttede radiostationer – særligt PRI, hvis sidste regnskab viste et underskud på 2 mio. dollars -  håber, at fusionen kan give mulighed for at samarbejde om udvikling og  finansiering af produktionen af uafhængig broadcasting på forskellige platforme.     Revisor frikendt i twitter-sag Den britiske revisor, Paul Chambers, der blev dømt for at sende en truende tweet, har fået sin dom omstødt i high court , skriver the Guardian. Chambers sendte en frustreret tweet, da Robin Hood airport i Sheffield var lukket på grund af sne, så han måske ikke kunne se sin kæreste.  Han skrev på Twitter ”Lort! Robin Hood Airport er lukket. I har en uge til at få orden på sagerne, eller springer jeg lufthavnen i stykker.”

En uge senere blev han anholdt og sigtet for at have publiceret trusler, der havde bekymret personalet i lufthavnen. Han blev først idømt en bøde på 1.000 pund i retten. Men højesteret omstødte fredag denne afgørelse, da man ikke fandt, at der var belæg for, at beskeden var truende. Sagen har affødt debat i Storbritannien, hvor flere politikere mener, at søgsmålet har været spild af skattekroner og en klemme om sociale medier som Twitter og Facebook.      

Mere fra MediaWatch

Berlingske skipper papiraviser på helligdage - andre fastholder

Berlingske har skippet den trykte avis på helligdage, men andre vil fastholde printudgave viser MediaWatch-rundspørge. På længere sigt kan danske søndagsaviser på tryk dog være truede ifølge en medieforsker, fordi en stor del af indtægtsgrundlaget er forsvundet.

Tidligere EB-sportschef skifter ind hos Tipsbladet

Efter at være blevet opsagt som del af chefredaktør Henrik Qvortrups ændringer i Ekstra Bladets holdopstilling er avisens tidligere sportschef blevet en del af Tipsbladets kommentator-team som led i en digital oprustning. (Rettet)

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs